Hide metadata

dc.date.accessioned2014-10-16T13:58:29Z
dc.date.available2014-10-16T13:58:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41446
dc.description.abstractStandardiserte prøver i lesing har fått økt betydning innenfor det norske skoleverket. I skolepolitiske diskusjoner er en stadig tilbakevendende problemstilling hvilken rolle slike vurderingsverktøy skal ha. Når det gjelder de nasjonale leseprøvene, kan disse forstås som et middel for å holde skoler og lærere ansvarlige for elevenes resultater. Norske utdanningspolitikere fremhever imidlertid i større grad prøvenes pedagogiske nytteverdi. Denne avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet norskdidaktikk, og omhandler hvilke oppfatninger lærere har om eksterne prøver i lesing. For å belyse denne problemstillingen er det gjennomført en flerkasusstudie av åttendetrinnsteamet ved tre ungdomsskoler. Data utgjøres av individuelle intervjuer og gruppeintervjuer med lærere, samt seks prøveverktøy og nasjonale og lokale dokumenter knyttet til prøvesystemet. Data analyseres og diskuteres med utgangspunkt i teori fra lese- og språktestforskning, i tillegg til teori om læreres oppfatninger. Lærernes forventninger til prøvenes funksjon er omfattende, men preget av usikkerhet og ambivalens. De intenderte konsekvensene av prøvene som lærerne beskriver, er få, mens uintenderte konsekvenser er flere. Både høye forventninger, usikkerhet og ambivalens kan til dels forklares med prøvedokumentene. Mange prøver er dessuten lite gjennomsiktige når det gjelder blant annet konstruktet som skal måles. Dette kan være én årsak til at kunnskapene om hva prøvene måler, er svake hos de fleste lærerne. Når det gjelder de minoritetsspråklige elevene kan det i noen grad se ut til at leseprøveresultater blir forstått som uttrykk for disse elevenes generelle kunnskapsnivå. Lærerne har stor tillit til prøveverktøyene, men mindre tillit til skoleledelsens og lokale skolemyndigheters oppfølging. Prøvesystemet beskrives også som en trussel mot lærernes autonomi. Resultatene tyder blant annet på at vi trenger en avklaring av hva som skal være leseprøvenes funksjon, og at økt bruk av standardiserte prøver bør innebære en økt oppmerksomhet mot å utvikle kunnskaper om slike prøver hos lærere, skoleledere og skoleeiere.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleStore forventninger? Læreroppfatninger om eksterne leseprøveren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorMonsen, Marte
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45976
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41446/1/Monsen.avh.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata