Hide metadata

dc.contributor.authorBasmadjian, Elias
dc.date.accessioned2014-10-01T22:00:27Z
dc.date.available2014-10-01T22:00:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBasmadjian, Elias. Barn og unge i det nye medielandskapet. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41327
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan den digitale utviklingen fører til utfordringer i samfunnet. Gjennom å drøfte begrepet mediedanning tar den for seg hvordan denne utviklingen fører til at dagens barn og unge som blir født inn og vokser opp i et samfunn som er grunnleggende annerledes enn for bare noen år siden. Ettersom tilgangen på digitale nyvinninger og sosiale medier er «allestedsnærværende» stiller dette også krav til deres evne til å forstå og bruke denne teknologien på en bærekraftig måte. I oppgaven drøftes begrepene som er med å på definere mediedanning. Videre ser den på forskning på barn og unges mediebruk, og belyser sider ved denne debatten det er verdt å fokusere mer på. Spesielt er det skole –og hjemkulturens tradisjonelle forståelse av en to-deling i ansvaret for denne «dannelsesprosessen» det er verdt å revidere, da forskning går langt i å understreke at et tettere samarbeid mellom disse kulturene er svært fruktbart. Ved å se nærmere på debatten som råder i mediene, er et konfliktforhold mellom «teknologientusiaster» og «teknologiskeptikere» et karakteristisk motpol-forhold et eksempel på en lite sunn tilnærming til videre utvikling. Argumentene i denne debatten viser oss konturene av flere gode argumenter for en tilnærming mellom skole og hjem, der måtehold og en sunn utvikling tuftes på at barn og unge læres opp til å få gode og trygge verdier, og lærer ansvaret som følger med deltakelsen i det mediemangfoldige, nye landskapet som samfunnet sterkt preges av.nor
dc.description.abstractThis dissertation looks into the challenges caused by the digitalization, and the effects of digital development in today s society. Through a discussion of the term mediedanning, i.e. Media Literacy, the children of today s society, with a ubiquitous access to digital devices, undergo an upbringing that differs fundamentally from earlier. The digital rich environment evokes a need for an adjusted literacy and understanding, in which this escalated level of use demands. In such this dissertation identifies the need for further research of the implications in the division in the school and home-culture. There exist an idea that there is a difference between these two cultures, which research proves otherwise. This division in the understanding of such a responsibility need leveling, so that a closer more intimate collaboration can take place. This discussion is also colored by the opinions of the so-called «Technology enthusiasts» and Technology sceptics» these opposing mentalities is arguably not the best foundation for a sustainable development. The dissertation therefor argues that a middle course, with a balancing amount of arguments between these opposing sides cause for the best basis to build a comprehension of the necessary literacy. The public discussion and argumentation concerning this topic indicates that there are several reasons for such an approach. The main goal is to give an understanding of sound values, sense of responsibility, in their participation in a media rich environment.eng
dc.language.isonor
dc.subjectMediedanning
dc.subjectLiteracy
dc.subjectMedia
dc.subjectliteracy
dc.subjectdannelse
dc.titleBarn og unge i det nye medielandskapetnor
dc.titleChildren and Youth in the new Media landscapeeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-10-01T22:00:27Z
dc.creator.authorBasmadjian, Elias
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45875
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41327/1/Barn-og-unge-i-det-nye-medielandskapet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata