Hide metadata

dc.contributor.authorBorge, Laila
dc.date.accessioned2014-10-01T22:00:16Z
dc.date.available2014-10-01T22:00:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBorge, Laila. Trær vokser ikke på penger - og andre medie- og publikumsperspektiver på regnskogmilliardene. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41315
dc.description.abstractKlima- og skogprosjektet er en viktig del av Norges utenriks- og klimapolitikk. Prosjektet utgjør rundt ti prosent av Norges bistandsbudsjett. Det er omtalt som et av de viktigste og mest prestisjefylte norske bistandsprosjektene, og har som mål å gå foran i det internasjonale arbeidet med å redusere klimagassutslippene. Satsingen har bred politisk støtte. I denne oppgaven ser jeg på hvilke rammer media har plassert prosjektet i, og om medias rammer samsvarer med regjeringens fremstilling av prosjektet. Jeg har også undersøkt hvordan et knippe norske borgere reflekterer rundt prosjektet. Prosjektet har fått stor grad av positiv omtale i media: Prosjektet gir kostnadseffektive klimakutt og er en del av Norges bidrag til å redde verden. Men også kritiske vinklinger har vært presentert i media: Dette er ikke så lett som vi tror – trær vokser ikke på penger. Respondentene som jeg har intervjuet har fått det meste av informasjon om prosjektet fra media. Men de bruker egen bakgrunn til å tolke informasjonen. De legger vekt på verdier, årsaker og konsekvenser, og stiller kritiske spørsmål: Hvorfor vil Norge redde verden? Og er klima- og skogprosjektet løsningen?nor
dc.description.abstractThe Norwegian Climate and Forest Initiative is an important part of Norway's foreign and climate policy. The investment amounts to about ten per cent of the aid budget. It is referred to as one of the most important and prestigious Norwegian aid projects. It aims to take the lead in international efforts to reduce greenhouse gas emissions. The initiative has broad political support. In this paper, I investigate what frames the media has placed the project in, and if the media frames correspond with the Norwegian government s presentation of the project. The project has received largely positive media coverage: The project provides cost efficient emission cuts and is part of Norway's contribution to saving the world. But also critical approaches have been presented in the media: This is not as easy as we think - trees do not grow on money. The respondents in the audience study have received most of the information about the project from the media. But they use their own background to interpret the information. They place emphasis on values, causes and consequences, and raises critical questions: Why would Norway save the world? And is the Climate and Forest Initiative the solution?eng
dc.language.isonor
dc.subjectKlimajournalistikk
dc.subjectmedierammer
dc.subjecttolkningsrammer
dc.subjectstrategiske
dc.subjectrammer
dc.subjectframing
dc.titleTrær vokser ikke på penger - og andre medie- og publikumsperspektiver på regnskogmilliardenenor
dc.titleTrees do not grow on Money - and other perspectives on Norway's International Climate and Forest Initiativeeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-10-01T22:00:16Z
dc.creator.authorBorge, Laila
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45878
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41315/1/Borge-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata