Hide metadata

dc.contributor.authorBildeng, Camilla Njølstad
dc.date.accessioned2014-09-22T22:00:13Z
dc.date.available2014-09-22T22:00:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBildeng, Camilla Njølstad. Grubletegninger. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41233
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er bruk av grubletegninger, et undervisningsverktøy som omhandler et naturfaglig fenomen og flere personer i dialog som ytrer hver sin påstand om fenomenet. Flere av påstandene tar utgangspunkt i typiske feilaktige oppfatninger elever kan ha om fenomenet, i tillegg er de naturvitenskapelige aksepterte forklaringene inkludert. Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva kjennetegner elevers arbeid med grubletegninger? For å svare på problemstillingen har jeg valgt å fokusere på elevers hverdagsforestillinger, argumentasjon og motivasjon i arbeidet med grubletegninger. Elevene i denne studien jobbet med grubletegninger individuelt og i grupper. I det individuelle arbeidet redegjorde elevene skriftlig for hvem av personene på tegningen de var mest enig med og begrunnet hvorfor. Elevene svarte også på tre spørsmål som omhandlet deres mening om arbeidet med grubletegninger. Under gruppearbeidet ble noen elever filmet mens de diskuterte de ulike påstandene på grubletegningen. Deres skriftlige besvarelser og gruppediskusjoner ble transkribert og analysert. Diskusjonsanalysen tok utgangspunkt i Stephens Toulmins kjennetegn på hvilke elementer som ofte inngår i en diskusjon, og Kine Hopstad By sin modifiserte versjon av Toulmins modell. Min studie finner at grubletegninger er svært effektive når det gjelder å avdekke og utfordre elevenes hverdagsforestillinger. Grubletegninger bidrar også til at elevene raskt starter sin gruppesamtale om det naturfaglige fenomenet. Elevenes skriftlige svar og deres samtaler i grupper viser imidlertid at mange har vanskeligheter med å formulere argumenter og begrunne sine påstander. Det er tydelig at elevene behøver opplæring og trening i argumentasjon. Studien indikerer også at elevene bør motta tydelige instrukser om hvordan de skal gå frem under samtalen om grubletegningene, dette for å sikre at elevene får til en god diskusjon. Grubletegninger som består av flere korrekte påstander virker å tilrettelegge bedre for diskusjon enn tegninger som kun består av én riktig påstand. Flertallet av elevene oppgir at de liker å jobbe med grubletegninger og at de gjerne vil benytte denne arbeidsmetoden igjen i naturfag, hvilket indikerer at arbeid med grubletegninger gir motiverte elever.nor
dc.language.isonor
dc.titleGrubletegningernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-22T22:00:13Z
dc.creator.authorBildeng, Camilla Njølstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45803
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41233/1/Bildeng_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata