Hide metadata

dc.contributor.authorHerset, Maria Klaussen
dc.date.accessioned2014-09-22T22:00:11Z
dc.date.available2014-09-22T22:00:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHerset, Maria Klaussen. Nivådifferensierte oppgaver og mestringsforventning i matematikkfaget. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41231
dc.description.abstract«Tilpasset opplæring» er ett av satsningsområdene i Kunnskapsløftet 2006. Et tiltak som ofte blir benyttet i matematikkundervisningen er å differensiere oppgavene etter elevenes faglige nivå, såkalt «nivådifferensiering». Hensikten er at elevene skal oppnå optimal læringseffekt og økt mestringsopplevelse. Valg av tema for masteroppgaven begrunnes med at nivådifferensiering og mestringsforventning står sentralt i et didaktisk perspektiv. Formålet med oppgaven er å undersøke om matematikkoppgavens nivåmarkering både har en effekt på elevenes valg av oppgave og om markeringen påvirker elevenes resultater. Oppgavens problemstilling er: I hvilken grad kan matematikkoppgavens markerte vanskelighetsnivå ha en effekt på elevenes valg av oppgave og prestasjon på oppgaven? For å måle effekten av nivåmarkeringen gjennomføres en empirisk test. Utvalget til testen består av 289 elever fra 9. trinn ved praksisskoler i Oslo, som bruker nivådifferensierte lærebøker. Testen inneholder blant annet seks matematikkoppgaver med tilnærmet lik vanskelighetsgrad. For å måle effekten av nivåmarkeringen blir elevene inndelt i en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. I motsetning til kontrollgruppen får eksperimentgruppen oppgavene påført med ulike nivåmarkeringer, selv om oppgavene har tilnærmet samme vanskelighetsgrad. Nivåmarkeringen er tilfeldig fordelt og varierer innad i gruppen. Analysemetoden er «binomisk logistisk regresjon», der resultatene fremstilles grafisk. Funn fra analysen viser at nivåmarkeringen har en prediktiv effekt på elevenes valg av oppgave. Selv om oppgavene har forholdsvis lik vanskelighetsgrad, velger elevene med lave terminkarakterer hovedsakelig oppgaven som er markert «lett», mens elevene med høye terminkarakterer velger oppgaven markert som «vanskelig». I tillegg antyder resultatene fra analysen at selv om elevene har like terminkarakterer, karakterene 1, 2, 3 eller 4, er det større sannsynlighet å får riktig svar på oppgaven når den er markert «lett», sammenlignet med elevene som får den samme oppgaven markert som «vanskelig». Resultatene viser en motsatt effekt for elevene med karakterene 5 eller 6. Selv om de har lik karakter i faget er det altså en mindre sannsynlighet for å få riktig resultat på oppgaven for elevene som får den markert «lett», sammenlignet med de som får den samme oppgaven markert som «vanskelig».nor
dc.language.isonor
dc.subjectNivådifferensiering
dc.subjectmestringsforvetning
dc.subjectnivåmarkering
dc.subjectmatematikkoppgaver
dc.subjectvalg
dc.subjectav
dc.subjectoppgave
dc.subjectprestasjon
dc.subject
dc.subjectoppgaven
dc.titleNivådifferensierte oppgaver og mestringsforventning i matematikkfagetnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-22T22:00:10Z
dc.creator.authorHerset, Maria Klaussen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45805
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41231/1/Herset-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata