Hide metadata

dc.contributor.authorWinsnes, Ingvild Elisabeth
dc.date.accessioned2014-09-19T22:00:08Z
dc.date.available2014-09-19T22:00:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationWinsnes, Ingvild Elisabeth. Utenlandsadopterte barns språkferdigheter i 1. klasse. En komparativ studie av utenlandsadopterte og ikke-adopterte barns språkferdigheter, slik de vurderes av deres lærere.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41194
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Denne studien er tilknyttet det longitudinelle forskningsprosjektet "Utenlandsadopterte barn på skolen – en oppfølgingsstudie", ledet av professor Dalen ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitet i Oslo. Hvert år blir det adoptert flere hundre barn fra utlandet til Norge. Disse barna har en annerledes start på livet. Ved adopsjon opplever de et markant brudd med omsorgspersoner, språk og kultur. Dette bruddet gjør at språktilegnelsesprosessen til disse barna skiller seg fra den til barn med typisk språkutvikling, det er en atypisk språkutvikling som ofte refereres til som "a second first language". Forskning som har sett på utenlandsadopterte barns språkferdigheter i småskolealder har ikke gitt noe entydig resultat. Noen studier viser at de har svakere språkferdigheter enn ikke-adopterte barn, mens andre viser at språkferdighetene er på samme nivå som ikke-adoptertes. Formålet med denne studien har vært å generere kunnskap om utenlandsadopterte barns språkferdigheter sammenlignet med ikke-adoptertes, og å se på sammenhengen mellom språklige og sosiale ferdigheter. For å belyse dette temaet ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan er utenlandsadopterte barns språkferdigheter i 1. klasse, slik de vurderes av deres lærere? Metode: Denne studien har en kvantitativ tilnærming med et deskriptivt design. I studien inngår det 45 utenlandsadopterte barn og en kontrollgruppe på 43 ikke-adopterte barn. Informanter har vært barnas lærere. Data ble innsamlet ved bruk av spørreskjemaene «20 spørsmål» og «Social Skills Rating System», som måler henholdsvis språkferdigheter og sosiale ferdigheter. Innsamlet data ble analysert med IBM Statistical Package for the Social Siences, versjon 21 for Windows. Det ble hovedsakelig brukt t-test for uavhengig utvalg, bivariate korrelasjonsanalyser og univariate variansanalyser. Resultater: Resultatene viser at de utenlandsadopterte barna på gruppenivå hadde statistisk signifikant svakere språkferdigheter, og det var noe større spredning i skårene deres. De sosiale ferdigheter var på lik linje med de ikke-adoptertes. Sammenhengen mellom språklige og sosiale ferdigheter var statistisk signifikant hos både de utenlandsadopterte barna og de ikke-adopterte, og sammenhengen var ikke signifikant forskjellig mellom de to gruppene. Konklusjon: Resultatene fra denne studien tyder på at de fleste utenlandsadopterte barn klarer seg bra språklige sett, men at noen av dem har svake språkferdigheter. Når det gjelder sosiale ferdigheter ser det ut til at de utenlandsadopterte barna er på samme nivå som de ikke-adopterte, og at sammenhengen mellom språklige og sosiale ferdigheter er den samme uavhengig av om man er adopterte eller ikke.nor
dc.language.isonor
dc.subjectutenlandsadopterte
dc.subjectbarn
dc.subjectinternasjonalt
dc.subjectadopterte
dc.subjectbarn
dc.subjectspråkutvikling
dc.subjectatypisk
dc.subjectspråkutvikling
dc.subjectspråk
dc.subjectferdigheter
dc.subjectsosiale
dc.subjectferdigheter
dc.subjectsecond
dc.subjectfirst
dc.subjectlanguage
dc.subjectintercountry
dc.subjectadopted
dc.subjectchildren
dc.subjectinternational
dc.subjectadopted
dc.subjectchildren
dc.subjectlanguage
dc.subjectdevelopment
dc.subjectlanguage
dc.subjectskills
dc.subjectsocial
dc.subjectskills
dc.subjecta
dc.subjecttypical
dc.subjectlanguage
dc.subjectdevelopment
dc.subjectchildren
dc.titleUtenlandsadopterte barns språkferdigheter i 1. klasse. En komparativ studie av utenlandsadopterte og ikke-adopterte barns språkferdigheter, slik de vurderes av deres lærere.nor
dc.titleIntercountry adopted childrens language skills in 1. grade. A comparative study of intercountry adopted and non-adopted childrens language skills, when assessed by their teacherseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-19T22:00:08Z
dc.creator.authorWinsnes, Ingvild Elisabeth
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45770
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41194/1/Winsnes_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata