Hide metadata

dc.contributor.authorSchrader, Jenny Christine
dc.date.accessioned2014-09-19T22:00:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSchrader, Jenny Christine. "Det er mange skjær i sjøen". Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41193
dc.description.abstractSammendrag Denne masteoppgaven har belyst hvilke erfaringer ulike pedagogiske faggrupper har med IKT i undervisning med elever som har lese- og skrivevansker. Fokuset har vært på områdene kompetanse, oppfølging av eleven og ressurser knyttet til teknisk utstyr. Oppgavens problemstilling er: Hvilke erfaringer har ulike pedagogiske faggrupper med bruk av IKT i undervisning med elever som har lese- og skrivevansker i barneskolen? Undersøkelsen er gjennomført med bruk av et semistrukturert intervju gjort med 6 pedagoger i to kommuner som har erfaring på området. De 6 pedagogene representerer PP- tjenesten, spesialpedagog i skolen, leseveileder i skolen, pedagogisk fagsenter og pedagogisk veileder for et firma som produserer programvare for lese- og skrivevansker. Datamaterialet er analysert og tolket i lys av et fenomenologisk vitenskapsteoretisk ståsted samt drøftet i lys av teori og oppgavens forskningsmessige forståelsesramme. Resultatene viser at informantene har mange felles erfaringer og opplevelser. Det satses i begge kommuner på lesing – og skriving og det er i begge kommuner kjøpt inn programvare som har et hovedfokus på de som har vansker med dette. Undersøkelsen slår fast at informantene synes IKT er et viktig tiltak for elever som har lese- og skrivevansker, og det ser ut til at elever som har lese- og skrivevansker er de som har mest tilgang til PC og programvare. Det ønskes mer kompetanse på området, og kompetanseheving skjer først og fremst gjennom kurs. Deltagelse på kurs fremstår som frivillig, tilfeldig og varierende. Også i forhold til hvordan denne kompetansen videreføres ut i skolen og til foreldrene. Når det gjelder oppfølging av elevene kan det se ut som at det gjenstår en del på området kartlegging av elever særlig med tanke på deres IKT kompetanse. Samtlige informanter gir uttrykk for at de ikke er fornøyd med maskinparken som er rundt omkring på skolene. Undersøkelsen tyder på en svak organisering i kommunene i forhold til området, og i forhold til implementeringen av programvaren.nor
dc.language.isonor
dc.title"Det er mange skjær i sjøen"nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-19T22:00:07Z
dc.creator.authorSchrader, Jenny Christine
dc.date.embargoenddate3014-06-12
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45782
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41193/1/MASTEROPPGAVE-VREN-2014-onsdag-11--juni-2014.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata