Hide metadata

dc.contributor.authorTrudvang, Marius Kjær
dc.date.accessioned2014-09-17T22:03:05Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTrudvang, Marius Kjær. Hudkirurgi i allmennpraksis - Videobasert instruksjon i basale hudkirurgiske prosedyrer. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/41162
dc.description.abstractProblemstilling: 10-15% av konsultasjonene i allmennpraksis inneholder dermatologiske problemstillinger. Noen av tilstandene vil kreve kirurgisk intervensjon og kan diagnostiseres og behandles på allmennlegekontoret. Basisferdigheter innen enkle hudkirurgiske prosedyrer er derfor en nødvendig kompetanse i allmennpraksis. Medisinstudenter ved UiO har undervisning i dermatologi i 6. semester. Undervisningen i hudkirurgi skjer i dag hovedsakelig ved tradisjonelle undervisningsmetoder som forelesninger, smågrupper og innlæring i praksis. Mange studenter opplever at den praktiske delen av undervisningen er mangelfull og får i for liten grad se og utføre enkle prosedyrer som curettage, stansebiopsi og elliptisk eksisjon på egenhånd. I denne prosjektoppgave har vi kartlagt tilgjengelig forskning om videoundervisning som supplement til tradisjonell undervisning i kirurgiske fag på medisinstudiet. Videre er enkle prosedyrer og noen aktuelle indikasjoner for disse omtalt. I tilegg til overnevnte foreligger en evaluering av utvalgte videofilmer om prosedyrene som er tilgjengelige på internett. Vårt mål har vært å gjøre videoundervisning om hudkirurgiske prosedyrer mer tilgjengelig for medisinstudentene ved UiO. Metode: Denne prosjektoppgaven er en kombinasjon av litteraturstudie og innhenting, evaluering og fremstilling av undervisningsmateriell. Kildene som er brukt: Lærebøker innen hudkirurgi, kliniske oppslagsverk på internett, enkeltstudier funnet på PubMed og videoressurser fra Google, YouTube og Tidsskrift for Den norske legeforening. Resultat: Tilgjengelige enkeltstudier konkluderer med at videoundervisning som supplement gir like gode eller bedre innlæring innen kirurgiske fag sammenlignet med tradisjonell undervisning alene. Dette gjelder både umiddelbart etter innlæring og ved senere reproduksjon av kunnskaper og ferdigheter. Konklusjon: Det finnes lite tilgjengelig forskning om videoundervisning i kirurgiske fag på medisinstudiet. men resultatene som foreligger viser at dette kan være et positivt tilskudd til tradisjonell undervisning. Vi håper at vårt bidrag i form av omtale av prosedyrer og aktuelle indikasjoner, samt tilgjengeliggjøring av hudkirurgiske videofilmer vil være et positivt tilskudd til medisinstudenter ved UiO.nor
dc.description.abstractBackground For a general practitioner, basic knowledge and skills of simple skin surgery is essential in diagnosis and treatment of common dermatological disorders. Medical students at the University of Oslo generally do get to see or preform simple skin surgery during the Dermatology-semester, and therefore gain little experience in these important skills. In this paper, we have found and evaluated studies comparing video instruction (alone and/or as a supplement) to traditional teaching. We have also presented simple dermatological procedures and their indications. Finally, we found and evaluated several videos showing the procedures being preformed, as this can be used as a supplement the traditional teaching in dermatology at the University of Oslo. Methods This paper involves both a literature review, a written presentation of simple skin procedures and their indications, as well as an evaluation of educational movies. For the literature review, we searched PubMed for studies comparing video instruction with traditional teaching in surgical specialties for medical students. 6 primary studies were included. These were evaluated after a standard criteria (KBP s Kritisk vurdering av RCT ). The following procedures are presented in this paper: Curretage, Punch Biopsy and Elliptical Excision Biopsy. Finally, we evaluate and present 11 videos showing the procedures in practice. The videos are evaluated on the basis of the following criteria: Quality of photo/video, how instructional they are, execution of the procedure, duration and if the video is applicable for Norwegian standards. Each film has been scored based on these criteria. The videos have been found in Google, YouTube and The Journal of the Norwegian Medical Association. Results Studies show that video as a supplement to traditional education in surgery is better than traditional education alone. Generally, students who were shown videos performed better on repeat-tests immediately after classes as well as on repeat-tests weeks or months later. Only 6 studies comparing video to traditional education in surgery for medical students were found, but their results are clearly in favor of using video as a supplement to traditional teaching. A lot of videos showing Curretage, Punch Biopsy and Elliptical Excision Biopsy can be found on the internet, but many of them are of poor quality. We included in total 11 videos and they were scored as mentioned above. The videos, with evaluation, are presented in this paper. Conclusion Primary studies show that video instruction is a good supplement to traditional education in surgical skills. We have found and evaluated 11 videos, which can be supplements to the traditional education in Dermatology at the University of Oslo.eng
dc.language.isonor
dc.titleHudkirurgi i allmennpraksis - Videobasert instruksjon i basale hudkirurgiske prosedyrernor
dc.titleSimple skin surgery in general practiceeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2014-09-18T22:02:34Z
dc.creator.authorTrudvang, Marius Kjær
dc.date.embargoenddate3014-05-19
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45689
dc.type.documentProsjektoppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/41162/1/Hudkirurgi-i-allmennpraksis---Videobasert-instruksjon-i-basale-hudkirurgiske-prosedyrer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata