Abstract
Masteroppgaven fokuserer på sammenhengen mellom sosial identitet og utfordrende atferd i et bofellesskap for utviklingshemmede. Oppgaven benytter Erving Goffmans teorier om sosial identitet, dramaturgi og samhandlingsregler for å belyse problemstillingen: Hvordan påvirkes den sosiale identiteten til en person med utviklingshemning gjennom personalets arbeid og forståelse av utfordrende atferd? Formålet med studien er å skape bedre forståelse av de sosiale prosesser som finner sted når personalet i et bofellesskap for utviklingshemmede forsøker å forstå utfordrende atferd. Oppgavens empiriske materiale er basert på et feltstudie i et bofellesskap for utviklingshemmede. Studiens hovedfunn er at de ansattes samhandling med den utviklingshemmede i enkelte av hverdagens samhandlingssituasjoner baserte seg på at utviklingshemmet var en betydelig del av vedkommendes identitet. I de ansattes forsøk på å forstå vedkommendes utfordrende atferd, så det derimot ut til at utviklingshemmet i langt mindre grad utgjorde en del av vedkommendes sosiale identitet. I disse tilfellene var det langt større grad av det Goffman har kalt stereotype forestillinger som ble snakket frem. Oppgavens analyser peker på at personalet hadde ulike måter å forstå beboerens utfordrende atferd. Denne uoverensstemmelsen personalet i mellom så ut til å føre til at beboerens sosiale identitet var uavklart. Habiliteringstjenestens forsøk på å skape en ny forståelse av beboeren, hvilket kunne ha ført til en endring av beboerens sosiale identitet, førte ikke frem. Analysene peker på at dette kan ses i sammenheng med at habiliteringstjenestens forståelse av beboeren kom på kant med den allerede eksisterende forståelsen de hadde av beboeren innad i gruppen.
The master thesis focuses on the relation between social identity and challenging behaviour in a communal residential unit. The thesis employs Erving Goffmans theories on social identity, dramaturgy and rules of conduct to answer the question: How is the social identity of a person with intellectual disability affected by staff interactions and perceptions of challenging behaviour? The purpose of the study is to create a better understanding of the social processes that take place when staff attempts to understand challenging behaviour in a person with intellectual disability. The empirical material is based on fieldwork in a communal residential unit for people with intellectual disability. The main findings of the study are that the interactions between staff and the intellectually disabled are based on "intellectually disabled" comprising a large part of her social identity. In contrast to this is staff discussions of challenging behaviour which seemed to be based more on stereotypical assumptions of the causes of the challenging behaviour than her identity as intellectually disabled. The findings also indicate that the staff had different ways of understanding the client s behaviour, which sometimes came to odds with each other. This seemed to lead to an unresolved social identity. Attempts by specialist services to create a new way of understanding the client, which could have led to a change in social identity, did not succeed for the duration of the field study. The analysis show that this can be seen in relation to the different ways that this new way of understanding her came at odds with already established ways of understanding her.