Hide metadata

dc.contributor.authorStokkebekk, Linn
dc.date.accessioned2014-09-05T22:01:30Z
dc.date.available2014-09-05T22:01:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationStokkebekk, Linn. Bruk av måltider som en læringsarena for multifunksjonshemmede elever med sondeernæring i skolen.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40573
dc.description.abstractTittel Bruk av måltider som en læringsarena for multifunksjonshemmede elever med sondeernæring i skolen. Formålet med prosjektet Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan spesialpedagoger tenker og planlegger for at elever med multifunksjonshemning og sondeernæring skal bli inkludert i elevgruppen, spesielt under fellesmåltider som gjennomføres i løpet av dagen. På bakgrunn av dette formålet har jeg utarbeidet en problemstilling som er formulert på følgende måte: På hvilken måte blir måltider i skolehverdagen benyttet som en læringsarena for elever med multifunksjonshemning som er avhengig av sondeernæring? Jeg har også utarbeidet tre forskningsspørsmål i tilknyttning til min problemstilling. 1 -Hvilke utfordringer står spesialpedagogen ovenfor i forhold til elever med sondeernæring? 2-Hva blir lagt vekt på under måltidene på skolen i forhold til sosial læring hos multifunksjonshemmede elever med behov for sondeernæring? 3-Hvordan kan man ha gode måltider og opplevelser, selv med sondemat? Metode Problemstillingen belyses med en kvalitativ forskningsmetodisk tilnærming. Hvor jeg har intervjuet to spesialpedagoger og en musikkterapaut i forhold til ulike temaer som passer til problemtillingen. Det var ulike temaer som kommunikasjon, samspill, skolen som læringsarena og utfordinger blant annet. Intervjuguiden tar utgangspunktet i å være semi strukturert, noe som gir meg mulighet til å kunne stille oppfølgingsspørsmål og gjøre om på rekkefølgen for spørsmålene om det faller seg naturlig. Resultat I forhold til problemstillingen var det ulike resultater i forhold til bruk av måltidet som en arena for læring. Informanten på den ene skolen fortalte at deres elever med sondeernæring også hadde aktivitet og læring den tiden de fikk mat. Det var et stort fokus på kommunikasjon og samspill, som igjen var overordnede mål i alle situasjoner. På den andre skolen var det litt ulik praksis, for der hadde de både elever som fikk sondemat manuelt igjennom sprøyter og elever som fikk det vanlig igjennom en maskin. Eleven som fikk mat manuelt hadde større oppfølging og læring under måltidet, enn de elevene som ikke hadde behov for like mye oppfølging under måltidet. Denne skolen fokuserte på at elevene hadde mulighet til å slappe av og ikke ha noe læringsaktiviteter under måltidet, for at de skal samle energi til neste undervisningsøkt. Forskningsspørsmål 1: Det var ulike utfordringer i forhold til elever med sondeernæring, blant annet var det utfordrende atferd med elever som dro ut PEG-sonden, hvor personalet da måtte sette inn en ny sonde. Det var også utfordringer i forhold til elever som akuratt har fått sondeernæring, i den perioden må man tilpasse hastighet og mengde mat, ellers kan det bli en ubehagelig og utfordrende opplevelse for eleven. Det er da viktig å være en støttende spesialpedagog og gjøre elevene trygg på situasjonen. Forskningsspørsmål 2: Under måltidet ble det lagt vekt på kommunikasjon, samhandling og deltagelse fra den ene skolen, de var opptatt av at måltidet ikke bare var at spesialpedagogene setter på maten også var dem ferdig. De var opptatt av at eleven skulle delta og mestre noe under måltidet, eller at de jobbet mot mestring på sikt. På den andre skolen, var det også noe fokus på kommunikasjon under måltidet, spesialpedagogen har til dels en samtale med elevene underveis i måltidet, men de sitter ofte i nærheten og skriver i en rapportbok som elevene får med seg hjem hver dag. Forskningsspørsmål 3: For å skape gode opplevelser under måltidet, selv for elever med sondeernæring er samspill og kommunikasjon viktig for den første skolen. Deltagelse og å skape en mestringsfølelse var også viktig for at eleven skal få mulighet til å få gode opplevelser under måltidet. Den andre skolen valgte å fokusere på at elevene fikk en rolig avkobling under måltidet, men generelt var dem også opptatt av at elevene følte en tilhørighet i en klasse, så det var også viktig at elevene ikke satt alene å spiste under måltidet. Det var alltid ansatte i nærheten, som holdt en dialog med elevene.nor
dc.language.isonor
dc.subjectMultifunksjonshemning
dc.subjectsondeernæring
dc.subjectlæringsarena
dc.titleBruk av måltider som en læringsarena for multifunksjonshemmede elever med sondeernæring i skolen.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:03:03Z
dc.creator.authorStokkebekk, Linn
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45243
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40573/1/Stokkebekk-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata