Hide metadata

dc.contributor.authorValmestadrød, Tonje
dc.date.accessioned2014-09-05T22:01:26Z
dc.date.available2014-09-05T22:01:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationValmestadrød, Tonje. Sosial glede hos barn med autismespekterforstyrrelser. En intervjuundersøkelse om foreldres opplevelse av situasjoner, der barn med autismespekterforstyrrelser har glede av å være sammen med andre.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40568
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn for problemstillingene: Sosiale utfordringer er en av kardinalsymptomene ved autismespekterforstyrrelser. Tradisjonelt har barn med autisme blitt beskrevet som barn som ikke opplever sosial glede. I dag er beskrivelsene mer nyanserte. Beretninger fra mennesker med autismespekterforstyrrelser forteller om mange opplevelser av sosial glede. Men på grunn av deres sosiale vansker har mennesker med autisme større behov for tilrettelegging i sosiale situasjoner. I spesialpedagogisk arbeid vektlegges eksplisitt opplæring av sosiale ferdigheter hos barn med autisme. Siden mye tid brukes på opplæring innenfor deres vanskefelt, er det fare for mistrivsel. Bakgrunnen for oppgaven er ønske om å belyse hva som kjennetegner situasjoner der barn med autisme opplever sosial glede. Ved slik kjennskap, kan en enklere tilrettelegge for at barna får positive sosiale opplevelser. Mine problemstillinger er som følgende: I hvilke situasjoner kan barn med autismespekterforstyrrelser ha glede av å være sammen med andre, i følge foreldrene? Hva kjennetegner disse situasjonene? Metodisk og teoretisk tilnærming: Med utgangspunkt i oppgavens tema og problemstillinger valgte jeg å ta i bruk kvalitativt forskningsintervju, med foreldre til barn med autismespekterforstyrrelser. Studiens fokus er situasjoner som barna har glede av å være sammen med andre, basert på foreldres beskrivelser. Informantgruppen består av åtte foreldre til barn med autisme. Oppgaven har et fenomenologisk perspektiv og en hermeneutisk tilnærming. Teori om autismespekterforstyrrelser er sammen med funnene grunnlaget for diskusjonen. Funnene og diskusjonen er fremstilt tematisk. Resultater: Funnene viser at foreldrene opplever at deres barn med autisme kan ha glede av å være sammen med andre, så lenge det skjer på barnets premisser. Formålet med studien har vært å få mer kjennskap til hva som kjennetegner situasjoner, der barn med autisme viser sosial glede. Informantene vektlegger særlig følgende som betydningsfulle faktorer: selve aktiviteten, barnets opplevelse av trygghet og andres tilpasning av sin væremåte. Informantene har knyttet forskjellige aspekter til disse tre faktorene, som diskuteres i oppgaven.nor
dc.language.isonor
dc.subjectautismespekterforstyrrelser
dc.subjectautisme
dc.subjectforeldre
dc.subjectsosial
dc.subjectglede
dc.subjectintervjuundersøkelse
dc.titleSosial glede hos barn med autismespekterforstyrrelser. En intervjuundersøkelse om foreldres opplevelse av situasjoner, der barn med autismespekterforstyrrelser har glede av å være sammen med andre.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:02:58Z
dc.creator.authorValmestadrød, Tonje
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45287
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40568/1/Valmestadrd-Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata