Hide metadata

dc.contributor.authorHortemo, Mari
dc.date.accessioned2014-09-05T22:01:23Z
dc.date.available2014-09-05T22:01:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHortemo, Mari. Inkludering i barnehagen. En kvantitativ studie om barn med utviklingshemming i ordinær barnehage. Et foreldreperspektiv.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40565
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for den historiske utviklingen av barnehagetilbudet til barn med særskilte behov, fra asylene og Fröbel barnehagene på 1800tallet til den integrering og inkluderingspolitikken som vi har i barnehagen i dag. Alle barn med nedsatt funksjonsevne i førskolealder har i Norge har krav på spesialpedagogisk hjelp etter Opplæringslova (1998) § 5-7, denne hjelpen gis ofte i barnehagen, som også kan være en av de første institusjonene barn med nedsatt funksjonsevne er innom. Barnehagen, sammen med foreldrene og de øvrige miljøene rundt barnet er med på å forme barnet som menneske. Formålet med denne oppgaven er å finne ut hva foreldre til barn med utviklingshemming tenker om barnehagetilbudet. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan opplever foreldre tilbudet den ordinære barnehagen gir deres barn med utviklingshemming? I prosessen for å komme frem til problemstillingen og utarbeide spørsmål til undersøkelsen jobbet jeg ut i fra disse forskningsspørsmålene: 1. Er det sammenheng mellom foreldrenes utdanning og valg av barnehage? 2. Har barnets grad av utviklingshemming sammenheng med valg av barnehage? 3. Er barnehagenes fysiske rom tilpasset barnas behov? 4. Er foreldrene fornøyde med mengden og innholdet i informasjonen de får fra barnehagen? 5. Opplever foreldrene at deres barn er en del av barnegruppa? Metode I denne oppgaven ble det benyttet kvantitativ metode og internettsurvey som datainnsamlingsteknikk. Invitasjon til å delta i og informasjon om undersøkelsen ble videreformidlet av Norsk Forbund for Utviklingshemmede, støtteforeningene Ups and Downs, og enkelte kommuner. Utvalget i undersøkelsen består av 26 foreldre til barn med utviklingshemming som går i ordinær barnehage. Spørreskjemaet er inndelt i tre kategorier, bakgrunnsinformasjon, barnehagen og barnehagetilbudet, for å belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene best mulig. Analyse av data Dataene fra undersøkelsen ble behandlet ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Resultatene fra spørreskjemaet er presentert i form av tekst, tabeller og grafiske fremstillinger. Krysstabeller, korrelasjonsmålene Cramers V og Spearmans Rho er blitt brukt for å se etter sammenhenger mellom variablene i undersøkelsen. Resultater Resultatene fra undersøkelsen viser at foreldrene til barn med utviklingshemming opplever tilbudet barnehagen gir til deres barn som bra, og at de fleste foreldrene ville fortsette å ha sine barn i ordinære barnehager. Et fåtall av foreldrene ville heller hatt barna sine i spesialbarnehage eller spesialavdeling, som er mer tilrettelagt for deres barns behov. Av dette fåtallet var det likt fordelt mellom foreldre til barn med moderat grad og alvorlig til dyp grad av utviklingshemming. Av disse resultatene kan man si at det kan være en sammenheng i utvalget mellom grad av utviklingshemming og valga av barnehage. Resultatene fra undersøkelsen viser også at det kan være en sammenheng i utvalget mellom variablene foreldrenes utdanning og valg av barnehage. På spørsmålet som omhandler barnehagens fysiske rom, viser resultatene at flere foreldre opplever at barnehagens fysiske rom bare delvis eller ikke er tilrettelagt for deres barns behov. Resultatene fra spørsmålene som omhandler informasjon, viser at foreldrene stort sett er fornøyde med mengden og innholdet i informasjonen de får fra barnehagen. Resultatene fra spørsmålene som dreier seg om foreldrene opplever at barnet er en del av barnegruppa, svarer de fleste foreldrene at de opplever barna som inkludert og at barnet har medvirkning i egen barnehagehverdag. Resultatene fra denne undersøkelsen kan ikke generaliseres.nor
dc.language.isonor
dc.subjectutviklingshemming
dc.subjectbarnehage
dc.subjectbarn
dc.subjectforeldre
dc.titleInkludering i barnehagen. En kvantitativ studie om barn med utviklingshemming i ordinær barnehage. Et foreldreperspektiv.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:02:58Z
dc.creator.authorHortemo, Mari
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45284
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40565/1/MasteroppgavePlainText.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata