Hide metadata

dc.contributor.authorBevan, Camilla Elisabeth
dc.date.accessioned2014-09-05T22:01:17Z
dc.date.available2014-09-05T22:01:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBevan, Camilla Elisabeth. De usynlige elevene og lærerens rolle: Tilrettelegging av læringsmiljøet for å utvikle sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40558
dc.description.abstractTemaet for dette prosjektet er elever som viser innagerende atferd, deres sosiale kompetanse og lærerens tilrettelegging av læringsmiljøet for denne elevgruppen. Disse elevene har ofte vært forsømt i skolen, og har fått lite oppmerksomhet sammenlignet med elever som viser utagerende atferd. Elever som viser innagerende atferd vender følelser og tanker innover mot seg selv, og har ofte et lavt selvbilde. Dette kan få konsekvenser for deres sosiale samhandling med andre, ettersom negative tanker og følelser kan påvirke egne holdninger og motivasjon til sosial deltakelse. Videre har det vist seg at denne elevgruppen ofte mangler generell sosial kompetanse og har spesielt utfordringer med å hevde seg selv. Skolen er en arena som stiller krav til sosial kompetanse. For elever som er stille og passive kan dette oppleves som utfordrende ettersom atferden ikke samsvarer med skolens forventninger. Oppgaven retter derfor et fokus mot lærerens rolle i møte med denne elevgruppen. Den undersøker hvordan læreren kan tilrettelegge læringsmiljøet for å utvikle sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd. På bakgrunn av teori om innagerende atferd og sosial kompetanse har prosjektet et fokus på fem psykososiale forhold som kan tilrettelegges i læringsmiljøet: trygghet, tillit, relasjoner, sosiale mestringsopplevelser og autonomi/selvbestemmelse. Med bakgrunn i dette er problemstillingen som følger: Hvordan tilrettelegger læreren læringsmiljøet for å utvikle sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd? Prosjektet er sentrert rundt fem kvalitative forskningsintervjuer. Utvalget består av lærere på barnetrinnent som har erfaring med innagerende atferd. En semistrukturert intervjuguide ble benyttet i gjennomføringen av intervjuene, og den tok utgangspunkt i fem psykososiale forhold knyttet til læringsmiljøet. Analysen fulgte en abduktiv tilnærming, hvor forhåndsbestemte kategorier ble utarbeidet på bakgrunn av teori, og underkategorier ble dannet underveis med grunnlag i empiri. I arbeidet med analysen benyttes analyseverktøyet HyperResearch. Resultatene i prosjektet gir et innblikk i hvordan lærerne tilrettelegger for utvikling av sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd. Elevene lærerne beskriver har ulik grad av innagerende atferd, noe som bidrar til en variasjon i hvordan det tilrettlegges for denne elevgruppen. Dette viser seg i hvordan lærerne vektlegger ulike forhold i læringsmiljøet, og hvordan de har forskjellige fokusområder innen sosial kompetanse for sine elever. Trygghet er et forhold i læringsmiljøet som flere lærere knytter til utvikling av sosial kompetanse. I den forbindelse ser samtlige lærere betydningen av å lære elevene gode holdninger til hverandre, slik at miljøet er preget av respekt og toleranse. Lærerne gir elevene støtte til sosiale mestring gjennom blant annet ros og anerkjennelse og tilpassede oppgaver. Noen lærere peker også på betydningen av å gi sosiale utfordringer som de vet elevene kan mestre.nor
dc.description.abstractThe title of this study is Invisible students and the role of the teacher: Creating a learning environment to promote the social competence of students whose shyness is an emotional and behavioural difficulty. Students whose shyness is an emotional and behavioural difficulty have long been a neglected group in school, and have received less attention those who demonstrate disruptive behaviour. These, often invisible, students may suppress feelings and thoughts, as well as struggle with a low self-esteem. We can therefore say that their behaviour is of a suppressed nature, or that their shyness is an emotional and behavioural difficulty. This has consequences for their social interaction with others, as negative experiences and feelings may influence their own motivation to interact socially with others. These students often lack general social skills and struggle to assert themselves in social settings. Today s school system places a range of demands and expectations on the social competence of children and young people. These social expectations can be a challenge for students whose shyness inhibits their social interaction and development. The aim of this study is to examine the teacher s role in creating a learning environment that promotes the social competence of these students. The study will focus on five elements within a learning environment: feeling secure, trust, relationships, the experience of success, and autonomy. The study s research question is as follows: How can a teacher create a learning environment that promotes the social competence of students whose shyness is an emotional and behavioural difficulty? The study is based on five qualitative interviews. The sample is made up of Primary school teachers who have experience with shyness as an emotional and behavioural difficulty in the classroom. The interviews involve the same set of pre-prepared questions for each participant, which are related to the five elements within the learning environment. The analysis is based on an abductive reasoning, where both predetermined and emergent categories were used. The software programme HyperResearch aided the analysis process. The results of the study give an insight into how teachers create a learning environment that promotes the social competence of students whose shyness is an emotional and behavioural difficulty. The students described by the teachers have a varying degree of behavioural difficulty, contributing to a variation in the methods used to work with this group of students. This can be seen in how each teacher emphasises different elements within the learning environment, and have diverse areas of focus related to social competence. Several teachers highlight tolerant and respectful behaviour within the classroom as a prerequisite to students feeling secure. Teachers also describe the importance of giving social support in the form of praise and affirmation, as well as adapting activities to a student s abilities. The teachers also put emphasis on the importance of giving social challenges with achievable goals.eng
dc.language.isonor
dc.titleDe usynlige elevene og lærerens rolle: Tilrettelegging av læringsmiljøet for å utvikle sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferdnor
dc.titleInvisible students and the role of the teacher: Creating a learning environment to promote the social competence of students whose shyness is an emotional and behavioural difficultyeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:02:54Z
dc.creator.authorBevan, Camilla Elisabeth
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45278
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40558/1/Masteroppgave-spesialpedagogikk-Grodem-Bevan-2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata