Palin Parent-Child Interaction therapy. Logopeders erfaringer med foreldresamarbeidet ved bruk av Palin Parent-Child Interaction therapy.
Metadata
Show metadataAppears in the following Collection
- Spesialpedagogikk [2300]
Abstract
En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med foreldresamarbeidet ved bruk av behandlingsprogrammet "Palin Parent-Child Interaction therapy" for førskolebarn som stammer. Problemstilling: Hvilke erfaringer har svenske logopeder med foreldresamarbeidet i behandlingsprogrammet Palin Parent-Child Interaction therapy? Metode: Kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Metode Det er benyttet en kvalitativ tilnærming for å besvare oppgavens problemstilling. En slik tilnærming åpner for «rik» og «fyldig» informasjon (de Vaus, 2002). Et hovedmål for en kvalitativ tilnærming er å utvikle forståelsen av fenomener i personers liv (Dalen, 2011). Dette har vært en hensiktsmessig tilnærming da jeg ønsker å utvikle en forståelse av hvordan logopeder opplever samarbeidet med foreldrene, ved bruk av «Palin Parent-Child Interaction therapy». Som metode har jeg valgt å bruke semistrukturert intervju. Intervjuene har vært oppsøkende ved at jeg har truffet informantene på sine respektive arbeidsplasser. Det ble gjort lydopptak som senere ble transkribert og importert, kodet og kategorisert i NVivo. Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming til datamaterialet ettersom det tas sikte på å få tak i personers subjektive opplevelser av et fenomen. Analysen er imidlertid inspirert av Grounded Theory, men min førforståelse har påvirket utarbeidingen av flere kategorier. Utvalget er primært kriteriebasert og bestående av 5 svenske, PCI sertifiserte logopeder. Prosjektet har vært meldepliktig til Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) og ble godkjent 19.12.2013. Resultater og drøfting Informantene opplever at «Palin Parent-Child Interaction therapy» (PCI) strukturerer den indirekte behandlingen. Det oppleves også positivt at ansvaret for behandlingen legges på foreldrene, fremfor barnet. Dette innebærer en ansvarsoverføring fra logoped til foreldre, hvilket kan omtales som «myndiggjøring». Ved konsultasjon vil foreldre til barn som stammer ofte være svært bekymrede. Denne uroen leder nærmest direkte til en sterk motivasjon for å delta i behandlingen. Det pleier derfor ikke å være noe problem å få foreldrene deltakende i behandlingen. Samtlige informanter har positive erfaringer med samarbeidet mellom seg og foreldrene, men det er også noen utfordringer. Selv om egenskaper ved foreldrene som personer, deres livssituasjon eller språklige og kulturelle bakgrunn ikke er utslagsgivende for om man velger å starte en behandling eller ikke, kan de påvirke beslutninger knyttet til når behandlingen skal starte og eventuelle tilpasninger. Eksempler på dette kan være foreldre som har vanskelig for å analysere egen atferd, foreldres jobbsituasjon og eventuelle konflikter mellom dem. Selv om logopeden her kan måtte stille krav om deres deltakelse, må en også være ydmyk for deres livssituasjon. Det er ikke slik at utfordringer ved foreldrenes deltakelse medfører at behandlingen avbrytes. Da vil det heller være aktuelt å tilpasse behandlingen slik at den passer familiens livssituasjon. Informantene oppgir å bruke behandlingen på barn opp til om lag 4 år, dette til tross for at den teoretisk sett kan anvendes opp til 7 års alder. Det er imidlertid ingen effektstudier av behandlingen som tar for seg barn over 4,11 år. Om barnet først treffer logoped når det er over 4 år gammelt, kan det være aktuelt å velge en annen behandling fremfor PCI. Et eksempel på en slik behandling er «Lidcombe»-programmet. Valget mellom disse to behandlingsprogrammene vil ofte være basert på barnets alder. For mange barn vil de to behandlingene ofte komplimentere hverandre, da de har ulike målsetninger og effekt. Lidcombe oppleves som mer effektivt når målet er å redusere stammingen drastisk, mens PCI, i tillegg til å redusere barnets stamming, hjelper foreldre bli tryggere til å håndtere sitt barns stamming. Økt kunnskap om stamming påvirker hvordan foreldrene forholder seg til barnets stamming. Dette er omtalt som foreldrenes förhållningssätt. Et mer flytstøttende förhållningssätt kan påvirke deres interaksjon med sine barn og være mer optimalisert for taleflyt. Slik styrkes foreldrenes evne til å håndtere barnets stamming, men økt opplevelse av håndterbarhet krever også at foreldrene kjenner seg trygge i situasjonen.Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Jakstiene, Elena (Master thesis / Masteroppgave, 2014)This study was carried out in Norway between the period of August and December 2012. The study is focused on communication between children with cochlear implants ( CI ) and their hearing parents. Parents of deaf children ...
-
Brenna, Margrethe Børresen (Master thesis / Hovedoppgave, 2014)Bakgrunn: Foreldrerådgivning er en kortvarig strukturert intervensjon siktet mot å forebygge og behandle begynnende atferdsproblemer. Litteraturen beskriver både at aleneforeldre har mindre effekt av foreldretrening, og ...
-
Leung, Hei Tin (Master thesis / Masteroppgave, 2014)