Hide metadata

dc.contributor.authorWiger, Malin Sørlie
dc.date.accessioned2014-09-05T22:00:57Z
dc.date.available2014-09-05T22:00:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationWiger, Malin Sørlie. Søskenliv i familier hvor et barn er utviklingshemnet. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40539
dc.description.abstractGjennom tiden som student har jeg gjort meg erfaringer med at det er gjort lite forskning på hvordan søsken til barn og unge med utviklingshemning kan oppleve sin situasjon. Mitt hovedanliggende har således vært å få økt kjennskap til hvordan søsken kan oppleve det å vokse opp med en bror eller søster med utviklingshemning, med vekt på hvordan dette kan styrke deres egen utvikling. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende problemstillinger: Hvordan oppleves det å vokse opp med en bror eller søster som er utviklingshemnet? På bakgrunn av problemstillingen ble følgende forskningsspørsmål utledet: Hvilke muligheter for utvikling kan en annerledes søskenrelasjon innebære? For å besvare problemstillingene valgte jeg et utvidet perspektiv med fokus på familien,venner, fritid og omgivelsene ettersom dette kan influere søskens opplevelse avoppvekstsituasjonen. Metode og utvalg: Studien har et kvalitativt design og undersøkelsesverktøyet som ble benyttet var et semistrukturert intervju. Med dette ønsket jeg å få en dypere forståelse av hvordan søsken til barn og unge med utviklingshemning kan oppleve sin oppvekstsituasjon. Intervjuene ble transkribert, analysert og tolket i lys av teori om emosjonell utvikling, identitet, ulike sider av ansvarsbegrepet, mestring, resilience og Bronfenbrenners systemteori. I denne studien intervjuet jeg fire informanter i alderen 10, 15 og 22 år, som var storesøsken til barn og unge med lett og moderat grad av utviklingshemning. Resultater og konklusjon: I denne studien fant jeg at informantene hadde mange tanker om sin egen oppvekst og hvordan deres søskenrelasjon kan ha bidratt til utvikling. Dette dreier seg i hovedsak om at de beskriver seg selv som mer toleranse ovenfor mennesker med utviklingshemning og at de opplever seg selv som mer ansvarsbevisste enn sine jevnaldrende. Bildet som tegnes er imidlertid ikke helt rosenrødt og det rapporteres om belastninger relatert til søskenrelasjonen. Av mine funn fremkommer det at dette handler om vanskelige følelser, barrierer de møter i omgivelsene og frykt for hva fremtiden vil bringe. Støttende foreldre og venner ble beskrevet som viktige støttespillere for at de skal oppleve utvikling og mestre stress og motgang i hverdagslivet. Av resultatene ser jeg at søsken beskriver seg selv og sin søskenrelasjon som vanlig, men at de besitter en spesiell type erfaring som de kanskje ikke ville utviklet dersom de ikke var storesøsken til barn og unge med utviklingshemning. Av dette finner jeg ansvar, toleranse og respekt.nor
dc.description.abstractthrough time as a student, I have learned that there is little research on siblings' experience of growing up with a brother or sister with an intellectual disability. The purpose of this study is to increase knowledge of how siblings can experience their situation with an emphasis on how this can enhance their development. In light of thid i have formulated following research questions: What is the experience of growing up with a sibling with an intellectual disability? What opportunities for developing these siblings have? method and selection The study has a qualitative design and i used a semi-structured interview. With this I wanted to get deeper understanding of siblings' situation. Interviews were transcribed, analyzed, and interpreted in the light of the theory of emotional development, identity, responsibility concept, coping, resilience and system theory. Results and conclusion In this study, I found that the informants had many thoughts about their own childhood and their opportunities for development. This is about siblings who describes themselves as tolerance and that they take a lot of responsibility. Charges related to their childhood is associated to hard feelings, stresses in the environment and fear of the future. By results I see that siblings describe themselves and their relationship with their siblings as usual. I see that they have a kind of experience that they might not have developed if they were siblings of a child with disabilities. By this I find responsibility, tolerance and respect.eng
dc.language.isonor
dc.subjectsøsken
dc.subjectsøskenrelasjon
dc.subjectutviklingshemning
dc.subjectutvikling
dc.subjectbelastninger
dc.titleSøskenliv i familier hvor et barn er utviklingshemnetnor
dc.titleGrowing up in a family with a sibling with an intellectual disabilityeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:02:41Z
dc.creator.authorWiger, Malin Sørlie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45241
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40539/1/mac-duo-2-kopi220514.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata