Hide metadata

dc.contributor.authorLarsen, Marianne Bjurgren
dc.date.accessioned2014-09-05T22:00:50Z
dc.date.available2014-09-05T22:00:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationLarsen, Marianne Bjurgren. Firbent pedagog - bruk av lesehund i arbeid med elever med lesevansker. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40533
dc.description.abstractBakgrunn og formål Bruk av hund i ulike hjelpetiltak, eller som en ressurs og hjelpemiddel for mennesker har i den senere tid fått mer fokus i både ukepressen og tv, og flere har fått øynene opp for hva og hvordan hund kan benyttes til å berike menneskers liv. Lesehund er fortsatt et ukjent begrep for mange. Jeg ønsker med denne studien å belyse bruken av lesehund for elver med lesevansker. Lesevansker handler ikke ene og alene om utfordringer i forhold til lesing og hva det innebærer faglig. For elever med lesevansker, er det også en tendens til å oppleve blant annet lav opplevelse av mestring og motivasjonen til å utføre oppgaver, noe som igjen medfører svekket leseferdighet. Elevens selvutvikling kan også bli berørt av vanskene eleven opplever i skolehverdagen. Formålet med denne oppgaven er å få tak i refleksjoner og tanker fra de som aktivt bruker lesehund, eller som har erfaring med elever som har brukt eller bruker lesehund. Jeg har ønsket å se nærmere på hva og hvordan lesehund kan bidra til at elever med lesevansker og andre utfordringer kan få en annen opplevelse av skolehverdagen. Problemstilling På hvilken måte kan lesehunden være et pedagogisk virkemiddel for elever med lesevansker? Metode På grunnlag av undersøkelsens problemstilling, har jeg valgt å benytte en kvalitativ tilnærming med et fenomenologisk utgangspunkt. Jeg har benyttet semistrukturert intervju med hjelp av intervjuguide for å samle inn data. Informantene har ulik bakgrunn med bruk av lesehund som pedagogisk virkemiddel. To av informantene benyttet lesehund i sitt arbeid, mens 3 av informantene har elever som benytter eller har benyttet lesehund. To av intervjuene ble gjennomført skriftlig og tre av intervjuene ble utført personlig med hjelp av lydopptak som senere ble transkribert. Hovedfunn Et av funnene som kom frem av datamaterialet, er informantenes enighet om hundens positive innvirkning på elevene. Hundens enestående væremåte gjør noe med elevene, og elevenes opplevelse av hundens deltagelse har stor innvirkning. Lesehundens innvirkning på lesevanskene hos elevene hadde stor betydning. Funnene i intervjumaterialet forteller om gode resultater, som blant annet økt lesehastighet, eleven forsøker selv å løse oppgavene selv, før behovet for hjelp er til stede og redselen for å lese minker. Hundens nærvær er også med på å gi eleven ro. Gjennom berøring og hundens nærvær opplever eleven å gjenvinne kontrollen over lesesituasjonen som ofte kan være forbundet med redsel for å feile. Det er ikke bare lesevansker som er elevens utfordringer. Som følge av lesevanskene, kan dårlig selvoppfattelse forekomme. Manglende motivasjon, mestring og lav selvutvikling er også konsekvenser som eleven kan oppleve. Ved å streve med å lese, blir fokuset på det å feile ofte stort. Dette er noe som eleven blir bevisst i større grad, jo eldre eleven blir. Erfaringen med bruk av hund som motivasjonsfaktor er felles for informantene. De enes alle om at eleven har stort utbytte av hundens deltagelse på ulike måter og dette er med på å fremme elevens opplevelse av motivasjon og mestring. På denne måten øker selvutviklingen hos eleven. Et annet element som kom frem av funnene i datamaterialet var bruk av fadderhund som en introduksjon på å ta i bruk lesehund. Fadderhunden er med på å skape fellesskap og tilhørighet i elevgruppen. Det kan se ut som hunden kommer i fokus og ikke den enkelte elev. På den måten blir hunden en felles ting å konsentrere seg om, og noe hele klassen som et team kan delta i. Elever med utfordringer som kanskje blir sett på av klassen som litt annerledes , vil få en ny rolle og bli sett på med andre øyne. Informantene delte erfaringer om hvordan hunden kan være et samlende fokus som gir elevene en felles opplevelse ved å skape felles aktivitet.nor
dc.language.isonor
dc.titleFirbent pedagog - bruk av lesehund i arbeid med elever med lesevanskernor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-09-06T22:02:37Z
dc.creator.authorLarsen, Marianne Bjurgren
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45237
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40533/1/Firbent-pedagog-3.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata