Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever på videregående trinn gjør informasjonssøk på internet og hvordan de bruker kilder i sine skriftlige tekster. Jeg har brukt en kvalitativ metode der jeg har samlet inn nettleserloggfiler og skriftlige tekster fra fire elever. Det er ikke tidligere blitt gjort studier innenfor fagdidaktikk der datagraunnlaget består av nettleserloggfiler. Videre er det blitt gjort svært få studier på temaet informasjonskompetanse, eller «information literacy», blant elever i videregående skole. Min studie fyller et tomrom i forskningen og målet med prosjektet er å få økt innsikt i fenomenet informasjonskompetanse blant elever som har engelsk som fremmedspråk. Som teoretisk rammeverk for denne studien har jeg benyttet meg av teorien om mediert handling av Jim Wertsch, og tre ulike modeller for evaluering av kildekredibilitet. Funnene peker på at det er en viss variasjon i informasjonskompetanse blant deltakerne i studien. Når man ser på kildebruk blant deltakerne viser en av dem et høyere nivå av informasjonskompetanse enn de tre andre deltakerne. Studien viser også at alle elevene besøker flere nettsider som de ikke gjør bruk av som kilder. Videre viser funnene at elevene besøker flere nettsider der innholdet ikke er relevant for den skriftlige oppgaven de jobber med. I tillegg viser dataene at ingen av elevene refererer til kilder i sine skriftlige tekster, noe som tyder på et lavere nivå av informasjonskompetanse. I diskusjonen peker jeg på at informasjonskompetanse burde få en større plass innenfor engelskfaget og at særlig begrepet «information literacy» bør få en plass i læreplanen for engelsk. Til sist peker jeg på informasjonskompetanse burde være en integrert del av undervisning og vurdering i engelsk.