Abstract
Formålet med denne oppgaven er å sammenligne foreldres og førskolelæreres vurderinger av internasjonalt adopterte barns sosiale kompetanse og atferd ved 4 år. Oppgaven vil spesielt ta for seg adoptivbarns sosiale kompetanse, utfordrende atferd og problematferd. Mens sosial kompetanse handler om sosiale ferdigheter, kunnskaper og holdninger som barn trenger for å mestre samspill med andre, handler utfordrende og problematisk atferd om atferd som gjør det vanskelig for barn å samhandle med andre. Mange internasjonalt adopterte barn tilbringer sine første levemåneder under ugunstige omstendigheter og har således andre forutsetninger til grunn for sin utvikling enn ikke-adopterte barn. Til tross for ulike preadopsjonelle erfaringer, ser det ut til at de fleste adoptivbarn klarer seg bra etter at de kommer til sine nye adoptivfamilier. Enkelte adoptivbarn viser imidlertid en noe senere utvikling av sosiale ferdigheter og mer problematferd enn ikke-adopterte barn. De fleste barn tilpasser sin atferd til den aktuelle situasjonen og til menneskene som de samhandler med. For å få et mer helhetlig bilde av adoptivbarnas sosiale fungering, kan det derfor være hensiktsmessig å benytte seg av informanter som har ulik relasjon til barna og som observerer og samhandler med barna i forskjellige situasjoner. Undersøkelsen som blir presentert i denne oppgaven, tar utgangspunkt i datamaterialet fra forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns sosiale utvikling». Undersøkelsen har en kvantitativ tilnærming med survey som metode, og datainnsamlingen har foregått ved hjelp intervju og spørreskjema. Alt analysearbeid har foregått med dataprogrammet SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Resultatene fra undersøkelsen viser at foreldrene skårer adoptivbarna signifikant høyere på prososial atferd, fysisk utfordrende atferd og eksternalisert atferd enn det førskolelærerne gjør. Videre fremgår det flere signifikante og negative sammenhenger mellom adoptivbarnas sosiale ferdigheter og atferdsformene utfordrende atferd og problematferd. Disse sammenhengene er tydeligst hvis vi tar utgangspunkt i førskolelærernes vurderinger. Samtidig er det også flere signifikante sammenhenger mellom adoptivbarnas sosiale ferdigheter og deres atferd sett i lys av førskolelærernes vurderinger.