dc.description.abstract | Ledere har en viktig rolle i organisasjoner, og en av oppgavene som hører til denne rollen, vil være å identifisere og korrigere feil, for å sikre organisasjonens konkurransedyktighet og overlevelse. Til tross for nødvendigheten av denne oppgaven, vil ikke ledere alltid gjennomføre slike korrigerende samtaler. Hva er det som gjør samtaler vanskelig for ledere? Å undersøke mulige svar på dette spørsmålet, representerer formålet med denne studien. Med utgangspunkt i 100 skriftlige kasuistikkbeskrivelser fra ulike ledere i Norge, ble det gjennomført en tematisk analyse hvor det ble avdekket temaer knyttet til tre spørsmål som skulle gi et helhetlig svar på hva som ble opplevd vanskelig for lederne. Kasuistikkene indikerte at ledere opplever samtaler som vanskelige, når samtalemålet er vanskelig å nå, når gjennomføringen er ubehagelig eller når samtalen kan føre til negative konsekvenser. Samtaletypene som lederne rapporterte som vanskelige, var samtaler med mål om å levere budskap, skape endring, begrense negative følger for medarbeidere og å innhente informasjon. Problemene som ga opphav til slike vanskelige samtaler, beskrev lederne som negativ påvirkning på avdelingens fungering, mangelfull fungering, medarbeiders tankesett, manglende forbedringspotensial og ureglementert adferd. Studien styrker eksisterende kunnskap knyttet til hva ledere opplever som vanskelig, men bidrar også til å nyansere bildet av denne kunnskapen. | nor |