Hide metadata

dc.contributor.authorNormann, Arild
dc.date.accessioned2014-08-29T22:00:08Z
dc.date.available2014-08-29T22:00:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNormann, Arild. Kunsten å være nær Ansvar, innsikt, nærvær og nærhet-en analyse av Christer Strömholms fotografier i boken Poste Restante.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/40347
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg fotograf Christer Strömholms fotobok Poste Restante fra 1967. Halve forsiden på omslaget viser et fotografi av et hundekadaver, med teksten Christer Strömholm Poste Restante under bildet. Bokens størrelse er på 20 x 25 cm. Baksiden har et fotografi av Strömholm, tatt av Anita Lönn, med en kort biografi under bildet. Den inneholder 96 fotografier uten titler, og begynner med en tekst av Tor Ivan Odulf med overskriften Före fotograferingen, denne teksten er som bildene, rett på. Teksten kan bli noe av forklaringen på hvorfor hans bilder ble som portretter av ham selv. Den biografi som kommer fram i Före fotograferingen kan koples sammen med fortolkningen av bildene, og lar oss dermed få en forståelse av Strömholms eget liv. Oppgaven tar for seg et utvalg bilder fra den perioden Strömholm selv kaller for Verkligheten 1964-74. I disse årene konsentrerer han seg om følgende prosjekter: Transsexuella. Personlig närvaro. Konsten att vara där. Pågående verklighet. I denne perioden ga han ut boken Poste Restante, og oppgaven tar for seg en fortolkning av noen av bildene i denne boken. Noen fotografier i boken Poste Restante kommer til å bli mer sentrale i framstillingen, mens andre vil havne i periferien eller helt utenfor. Christer Strömholm hadde tre begreper som var svært viktige for ham nemlig nærvær, ansvar og innsikt. Denne oppgaven prøver å finne en mening bak disse tre begrepene ved å ta i bruk artikler, bøker og hans egne bilder. Avhandlingen vil også fokusere på begrepet nærhet som hans fotografier bærer tydelig preg av, og samtidig undersøke verdien av en tilnærming som fokuserer på fotografiets effekt på undertegnede som mottaker ut i fra et fenomenologisk perspektiv. Strömholms bilder utfordrer fordommer, og alle slag av vanetenkning. Han hadde blikk for det tragiske og mangelfulle i tilværelsen. Det er en merkelig kontrast i hans liv, som også finnes i bildene. Han har kanskje en slik tyngde og så mye mørke i seg at han ikke vil snakke om det, men isteden plante det i sine bilder. Hvert bilde er en autentisk verden.nor
dc.language.isonor
dc.subjectfotografi
dc.subjectkunst
dc.subjectchrister
dc.subjectstrømholm
dc.subjectposte
dc.subjectrestante
dc.titleKunsten å være nær Ansvar, innsikt, nærvær og nærhet-en analyse av Christer Strömholms fotografier i boken Poste Restante.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-08-29T22:00:17Z
dc.creator.authorNormann, Arild
dc.identifier.urnURN:NBN:no-45074
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40347/1/Masteroppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata