Abstract
Interessen bak oppgaven er å undersøke hvilken betydning skolen kan ha for barns emosjonelle vekst i kontinuerlige kriser, her forstått som i krigs-og konfliktområder. Målet er å belyse dette gjennom læreres erfaringer og deres beskrivelser av utfordringer knyttet til å sikre barn tilgang til utdanning i konfliktområder, samt av tiltak som benyttes i skolehverdagen for å støtte barnas utvikling. Lærernes refleksjoner diskuteres opp mot teori om barns normalutvikling og oppvekst under vanskelige forhold. Skolen er valgt fordi den ofte er eneste stabile struktur i barns liv i krisesituasjoner. Begrepet emosjonell vekst inkluderer kognitiv modning og atferdsmessig læring, begge nært knyttet til skolegang. Datamaterialet består av 12 intervjuer med barneskolelærere og sosialarbeidere ved ulike barneskoler i og rundt byen Hebron på Vestbredden. Analysen er foretatt etter prinsipper fra Grounded Theory i tråd med Charmaz (2008). Jeg har selv stått for planleggingen, gjennomføringen og analysen av materialet, under oppfølging av mine veiledere. Studien er et selvstendig forskningsprosjekt. Resultatene er en systematisert sammenfatning av lærernes erfaringer og refleksjoner: Lærerne fokuserer på faktiske tiltak i undervisningen, barnets standhaftighet og hvordan barna til tross for forholdene kan vokse opp til å bli trygge og selvstendige voksne. Lærerne gir uttrykk for engasjement i arbeidet og en vilje til å hjelpe barna med å forstå og håndtere sine følelser. Samarbeid med barnas familie prioriteres. Utfordringer knyttet til konteksten blir vektlagt. Skolens bidrag drøftes i lys av utviklingsteoretiske perspektiver og tilslutt en betraktning om hvordan disse erfaringene kan benyttes også i andre konfliktpregede situasjoner.
The aim of this study was to examine the impact of schooling on children s emotional growth in continuous crises during war and conflict. It aims to illustrate this through teachers' experiences of the challenges related to ensuring children's access to education in conflict areas, as well as access to measures used in school to support children's development. Teachers' reflections are discussed against psychological theory. Schools were chosen because they are often stable structures in the lives of children in crisis situations. The term emotional growth includes cognitive maturation and behavioral learning, both closely related to schooling. The data consists of 12 interviews with primary schoolteachers and social workers at different primary schools on the West Bank. The analysis was done using the principles of Grounded Theory, according to Charmaz (2008). I have personally been responsible for the planning, implementation and analysis of the material under supervision of my supervisors. The study is an independent research project. The results consist of a systematic summary of the teachers' experiences and reflections. The teachers focus on actual measures in education, child persistence and how children despite difficult conditions can grow up to be confident and independent adults. Teachers expressed commitment to their work helping children understand and cope with their feelings. Cooperation with children's family priorities and challenges related to context are emphasized. The school's contribution is discussed in light of the development of theoretical perspectives, and finally a consideration of how these experiences can be used in other conflict situations.