Abstract
Sammendrag Bakgrunn Bakgrunnen for denne oppgaven, er blant annet den stadig pågående debatten omkring frafall i videregående opplæring. På tross av at det stadig poengteres at ungdom som ikke fullfører videregående, har større sjanse for å ikke komme inn i arbeidslivet, viser forskning at de aller fleste allikevel klarer det. Formål I lys av dette, var oppgavens formål å forstå nærmere hvorfor og hvordan, unge voksne lykkes i arbeidslivet, på tross av manglende formell utdanning på videregående nivå. Problemstilling Problemstillingen for oppgaven var hvorfor lykkes enkelte unge voksne, som ikke har fullført videregående opplæring, med jobb i varehandelen? Metode og teori Med en empirisk tilnærming til å forstå fenomenet som oppgaven ser mot, ble det utført kvalitative intervjuer. Funnene i intervjuene ble så analysert, og et resultat av denne prosessen var at noen få teoretiske perspektiver ble valgt ut som analyserammer. Det utvalgte teoretiske rammeverket baserer seg på sosiokulturell teori om identitetsutvikling og motivasjon. Utvalg Utvalget baserer seg på tre unge voksne, som ikke har fullført videregående opplæring, men som i dag er ansatte i varehandelen. De har også avansert i stillingshierarkiet, hvor en av informantene er assisterende butikksjef, og de to andre er butikksjefer. Analysens funn Hovedfunnet fra analysen, er at informantene har fått tilgang til et praksisfellesskap, som de av ulike grunner har identifisert seg med. Og at det først og fremst er de uformelle og verdimessige aspektene ved yrke, som har gjort dem motiverte til å satse.