Abstract
I denne masteroppgaven tar jeg for meg hvilken rolle ledelse spiller i endring av etablerte skolekulturer. Oppgavens tematikk er viktig for enhver skoleleder som ønsker å utvikle skolen som en kunnskapsorganisasjon. Hensikten med denne masteroppgaven er å forstå bedre hvordan skolekulturer kan være styrende og dominerende i forhold til skoleutvikling og hvordan lederrollen kan motvirke og påvirke disse skolekulturene til å virke i ønsket retning. Oppgavens problemstilling er: Hvilken rolle spiller ledelse i endring av etablerte skolekulturer? Denne problemstillingen er forsøkt belyst gjennom forskningsspørsmålene: Hvor styrende er en skolekultur? Hvilke strategier bruker en skoleledelse for å påvirke skolekulturen i ønsket retning? Hvordan kan legitimitet for endring skapes? Spenningen mellom endring og skolekultur er aktualisert gjennom en casestudie av en anonymisert skole som i denne oppgaven har fått tildelt det fiktive navnet Fuglekvitter skole. Jeg har benyttet semistrukturerte intervjuer av fire impliserte aktører fra en utvalgt skole og transkripsjonene av disse intervjuene har utgjort mitt datagrunnlag. Gjennom å se mine funn i lys av teorier om skolekultur, ledelse og legitimitet så har jeg forsøkt å finne svar på mine forskningsspørsmål. Mine funn viser at skolekulturer, hvis forholdene ligger til rette for det, kan være sterkt styrende i en skole. Samtidig viser funnene at det er mulig å påvirke og styre en skolekultur i ønsket retning, men dette krever kompetanse, kjennskap og forståelse for spenningsforholdet mellom endring og skolekultur. Den tydeligste enkeltfaktoren som har kommet frem i forhold til å få til endringsprosesser er at ledelsen må involvere alle nivåer i skolen når det gjelder medvirkning. Ved å ha en nedenfra-og-opp-tilnærming på ledelse vil dette i større grad gjøre skolens aktørberedskap mottakelig for de endringer som skal implementeres. Denne enkeltfaktoren kan ses i lys av distribuert ledelse. Dette er en form for ledelse som gjennom gode relasjonelle ferdigheter vil være legitimitesbyggende. Videre kan det virke som tidsperspektivet spiller en rolle i forhold til endring. Det tar tid å gjøre aktørene i en skolekultur klare for endringer. Ting må modnes over tid før mottakeligheten hos aktørene i en skole er klare for endring. Implementering av nye skoleprosjekter må således ikke gjennomføres for raskt.