Hide metadata

dc.contributor.authorMuse, Fathia Abdillahi
dc.date.accessioned2014-08-21T22:01:20Z
dc.date.available2014-08-21T22:01:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMuse, Fathia Abdillahi. Tilpasset opplæring i en flerspråklig skole - Rektors ansvarliggjøring av lærere for å ivareta tilpasset opplæring for flerspråklige elever.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/39997
dc.description.abstractSammendrag Tittel: En kvalitativ undersøkelse om rektors ansvarliggjøring av lærere for å ivareta tilpasset opplæring for flerspråklige elever. Innledning; Skoleledere og lærere som profesjonelle yrkesgrupper styrer skolen som en lærende organisasjon. Skoleeieren ansvarliggjør skoler i forhold til overordnede mål og verdigrunnlag. Gjennom opplæringslovens bestemmelse i paragraf § 1-3 har prinsippet om tilpasset opplæring en sentral plass. Utfordringen blir imidlertid hvordan dette kan ivaretas, slik at flest mulig får mest mulig utbytte av opplæring. Problemstilling og forskningsspørsmål; I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen ivaretar sin plikt om prinsippet tilpasset opplæring for flerspråklige elever. Jeg har formulert fire forskningsspørsmål: Hva legger rektorer og lærere i begrepet tilpasset opplæring? Hvordan ansvarliggjør rektor lærere for å ivareta tilpasset opplæring for flerspråklige elever? Hvordan bruker skolen kartleggingsmateriale og nasjonale prøver for å kunne tilrettelegge undervisningen? Hvilke strategier bruker rektor for å etablere og følge opp samarbeidet med lærere om tilpasset opplæring for de flerspråklige elevene? Den metodiske tilnærming; Med bakgrunn i problemstillingen og forskningsspørsmålene som er knyttet til rektorens og lærerens oppfatning av begrepet tilpasset opplæring, standarder av praksis og rektorens ansvarliggjøringsstrategier har jeg valgt en kvalitativ forskningsstrategi og gjennomført en empirisk studie, med intervju som metode. Jeg har intervjuet to rektorer og fire lærere på hver skole. Den teoretiske tilnærming; I hovedteorien har jeg tatt opp begrepet ansvarliggjøring og ansvarliggjøringsperspektivet hos Burke (2005). Videre har jeg belyst ulike former for ansvarliggjøring: samfunnsmessig ansvarliggjøring, resultatorientert ansvarliggjøring, profesjonell ansvarliggjøring og personlig ansvarliggjøring med utgangspunkt i Sinclair (1995) Et sentralt tema er dilemmaer mellom tillit og makt knyttet til både profesjonell og personlig ansvarliggjøring, og jeg drøfter dette med utgangspunkt i O'Day (2002). Oppsummering av forskningsresultatene; Studien viser at begge rektorene har ansvarliggjort sine lærere i stor grad gjennom kombinasjonen byråkratisk og profesjonell ansvarliggjøring. I forhold til spørsmålet om hva rektorer og lærere legger begrepet tilpasset opplæring, viser undersøkelsen at alle informantene oppfatter tilpasset opplæring som et viktig prinsipp som er lovbestemt. De har en felles forståelse, og oppfatter begrepet som felleskap og inkludering. Som pedagogisk begrep oppfatter informantene at tilpasset opplæring som at lærerne tilrettelegger undervisningen for elevene i skolehverdagen. Skolene har valgt undervisningsmetoder som gir mulighet til å tilrettelegge for alle elever innenfor klasseundervisning. De to skolene håndterer tilpasset opplæringen på to ulike måter knyttet til bred og smal tilnærming. I forhold til hvordan rektor ansvarliggjør lærere for å ivareta tilpasset opplæring for flerspråklige elever, viser funnene at rektorene har det overordnede ansvaret og ansvarliggjør sine lærere gjennom struktur, standarder, rutiner, prosedyrer, ordning og dialog. De gir og viser tillit, gir handlingsrom, støtter og setter i verk tiltak for kompetansehevning. Disse strategiene støtter lærerne i å levere gode resultater og tilrettelegging av undervisningen på best mulig måte. I forhold til spørsmålet om hvordan skolen bruker kartleggingsmateriale og nasjonale prøver for å kunne tilrettelegge undervisningen, viser funnene at prøveresultatene nasjonalt og kartleggingsprøvene er gode styringsverktøy i planlegging, oppfølging og tilrettelegging av undervisning. På begge skolene benyttes prøveresultatene som verktøy for å tilrettelegge undervisningen. Den ene skolen har systematisk struktur og rutiner som alle følger. Funnene viser at lærerne samarbeidet i team, og drøfter, støtter, hjelper og diskuterer og finner løsninger som et kollektiv når resultatene ikke samsvarer med målene. I forhold til spørsmålet om hvilke strategier rektor bruker for å etablere og følge opp samarbeidet med lærere om tilpasset opplæring for de flerspråklige elevene, viser funnene at felles planlegging av undervisning gir mulighet for tilpasset opplæring, og ved å etablere samarbeidsarenaer både for lærerne og foreldrene er det mulig å finne kollektive løsninger. Lærerne pekte på at det er viktig at foreldrene kjenner sine rettigheter og vet hva de kan kreve og innrømme. For å oppsummere hvordan skolen ivaretar sin plikt om prinsippet tilpasset opplæring for flerspråklige elever vil jeg konkludere med Burkes sitat som belyser denne studien. Take the school as the unit of accountability and seek to improve student by improving the functioning of the school organization. (O'Day, 2002, p. 293)nor
dc.language.isonor
dc.subjectAnsvarliggjøring
dc.subjecti
dc.subjectskolen
dc.titleTilpasset opplæring i en flerspråklig skole - Rektors ansvarliggjøring av lærere for å ivareta tilpasset opplæring for flerspråklige elever.nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-08-22T22:03:27Z
dc.creator.authorMuse, Fathia Abdillahi
dc.identifier.urnURN:NBN:no-44717
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/39997/1/TILPASSET-OPPLRING-I-EN-FLERSPRKLIG-SKOLE-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata