Abstract
Denne masteroppgaven er en arkitekturhistorisk prosessuell undersøkelse av Ove Bangs Villa Ditlev-Simonsen. Oppgavens mål har vært å kartlegge Ove Bangs prosessuelle arbeid med villaen, fra han fikk oppdraget og utarbeidet skisser og utkast frem til villaen ble fotografert og bebodd av familien. Men det har også vært et mål å belegge og diskutere fotograf Karl Teigens fotografier av det ferdige bygget. Villa Ditlev-Simonsen ble tegnet av Ove Bang og oppført i årene 1936-1937 og er et av den norske funksjonalismens mer kjente verk. Både i tegninger og fotografier av verket kommer nærheten mellom arkitektur og landskap godt frem. Det er interessant at trær og planter får så stor plass i bildet som primært ofte skal vise det arkitektoniske verket, særlig i fotografiene. Derfor har jeg vært opptatt av å studere dette aspektet av Villa Ditlev-Simonsen og knytte det til Bangs mulige forbilder. En meget sentral kilde for denne undersøkelsen har vært arkitekturtegninger, fotografier og dokumenter fra arkitekten Ove Bangs arkiv hos Nasjonalmuseet - Arkitektur. En samling med uregistrerte fotografier i Bangs arkiv er den største kilden til ny informasjon om modeller av villaen og om Bangs forberedelser av materiale til utstilling. Flere fotografier av Villa Ditlev-Simonsen, tatt av Teigen, var også å finne hos DEXTRA Photo på Teknisk Museum. I Oslo byarkiv har det vært mulig å finne plansjer fra utstillingen i Norge og i utlandet som presenterer Villa Ditlev-Simonsen gjennom tegninger og fotografier. Arkitektur er ofte tilgjengelig gjennom bilder som representerer det fysiske verket. Derfor vil jeg undersøke hvordan Bang viser verket gjennom bilder, først sine egne tegninger av sin ide om utformingen av villaen og deretter det ferdigstilte verket gjennom fotografier. Presentasjonstegningene fremstår som innrammede bilder av husets eksteriør mot sør. Undersøkelsen avdekket også at Bang underveis i prosessen har fått utarbeidet modeller til to av utkastene, som igjen ble fotografert. Det er gjennom hele prosessen klart at Bang forholder seg til villaen som en kube med flatt tak, og heller varierer utformingen av fløyen mot nord. Ved å studere fotografiene og sammenligne de med tegningene er det mulig å se at ideer som er gjort i tegningene blir overført til verket og kan sees i fotografiet.