Abstract
Denne studien tar utgangspunkt i et positivpsykologisk perspektiv på sammenhengen mellom psykisk helse og skolehverdag. I denne sammenhengen var det interessant å se nærmere på hvilke psykologiske ressurser velvære er bygget opp av, og om disse kunne være av relevans for skoletrivsel- og prestasjoner. For å undersøke dette forholdet empirisk ble velværemålet EPOCH brukt for første gang i Norge. Undersøkelsen viste at helhetlig velvære hadde en sammenheng med både bedre subjektive skoleprestasjoner og skoletrivsel. I tillegg til denne generelle sammenhengen, var variablene utholdenhet og optimisme spesielt signifikante for sammenheng med skoleprestasjoner, mens velværevariablene lykke, tilhørighet og engasjement var spesielt signifikante for skoletrivsel. I denne studien ble det også observert kjønnsforskjeller i trivsel, hvor jenter opplever en høyere grad av tilhørighet enn gutter på et generelt plan, mens guttene synes å trives bedre på skolen.