Hide metadata

dc.contributor.authorAksnes, Ingrid Elisabeth
dc.date.accessioned2014-03-11T22:10:06Z
dc.date.available2014-03-11T22:10:06Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAksnes, Ingrid Elisabeth. Emosjoner i akademiske situasjoner Et blikk på nyere forskning det siste tiåret (2002-2012). Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38817
dc.description.abstractProblemområde og problemstilling Emosjoner har stor makt over oss, de fanger oppmerksomhet og påvirker tanker. De påvirker handlingene våre og hvordan vi oppfører oss. Læring og prestasjoner i akademiske situasjoner er blant de viktigste temaene i vårt samfunn i dag, fordi utdanning, karriere og sosiale relasjoner har blitt mer avhengig av individuelle prestasjoner. Læring og prestasjoner vekker en rekke emosjoner i individet, enten det er en oppgave som skal løses eller utfordringer i sosiale situasjoner. Menneskelige emosjoner oppstår i alle situasjoner. I denne oppgaven er fokuset på emosjoner i akademiske situasjoner, som ved undervisning, lekselesing og det å ta en test eller prøve. Det er begrenset med empiriske funn på art, forekomst, hyppighet og intensitet av emosjoner opplevd av studenter og elever i akademiske situasjoner. Jeg ønsker derfor med denne oppgaven å forstå hva emosjoner i akademiske situasjoner er, hva som forårsaker dem, og hvilken virkning de har på elevers og studenters læring og prestasjoner. Oppgavens problemstilling formuleres dermed som følgende: Hva karakteriserer emosjoner i akademiske situasjoner, og hvilken betydning har de for læring og prestasjoner? Metode og kilder Metoden som er brukt for å besvare problemstillingen er litteraturstudie, det vil si en gjennomgang av relevante studier og litteratur. Studiene i oppgaven min kommer fra velrennomerte internasjonale tidsskrift innenfor fagområdet pedagogisk-psykologi. Det er brukt noe eldre primærlitteratur som Weiner og Zeidner for å belyse kunnskapen og utvikling i feltet, men hovedsakelig er det brukt ny litteratur fra det siste tiår. Studier på området har ulik forskningsmetodiske tilnærming og jeg ser derfor nærmere på blant annet kryss-seksjonelle design. Hovedfunn og konklusjon Miljøet rundt den tyske forfatteren Pekrun og kanadiske Perry har det siste tiåret vært ledende på forskning på emosjoner i akademiske situasjoner. Elever og studenter opplever et rikt mangfold av emosjoner i akademiske situasjoner, både i undervisning, lekselesing og ved en test. Emosjoner fremstår som et flerdimensjonalt begrep, med affektive, kognitive, motivasjonelle, ekspressive og fysiologiske komponenter. Sentrale forskere har utviklet en kontroll-verdi teori som gir et integrert teorigrunnlag om årsaker og konsekvenser av emosjoner i akademiske situasjoner og danner utgangspunkt for et forskningsprogram. Hypoteser ut fra teorien, både i forhold til vurdering av kontroll og verdivurderinger, viser betydelig relasjon til emosjoner i akademiske situasjoner. Innenfor feltet er det utviklet og validert et kvantitativt selvrapporteringsinstrumentet, The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ), som måler emosjoner i akademiske situasjoner, og som kan tilpasses ulike fag og situasjoner. Empiriske funn viser relasjoner mellom emosjoner i akademiske situasjoner og kontroll-og verdi vurderinger, selvoppfatning (self-concept), selv-regulert læring og abstrakt resonneringsevne. Det er imidlertid vanskelig å si noe sikkert om hva som er årsak og hva som er konsekvenser av disse erfaringene. Det er mest sannsynlig snakk om resiproke relasjoner.nor
dc.description.abstractResearch question Emotions have great power over us, de catch our attention and they affect our thoughts. They influence our actions and how we behave. Learning and achievement in academic situations are among the most important topics in todays society because education, career and social relations have become more dependent on individual accomplishments. Learning and achievement evoke a number of emotions in the individual whether it is a task to solve or challenges in social situations. Human emotions arise in all situations. In this thesis the focus lies on achievement emotions that occur in different academic settings, such as attending class, studying, and taking tests and exams. There are limitied empirical findings when it comes to the nature, prevalence, frequency and intensity of the emotions experienced by students in academic situations. In this thesis I have researched what achievement emotions constitute, what causes them and what effect they have on students learning and achievement. The research question is formulated as such: What characterizes achievement emotions and what significance do they have for learning and achievement? Methodology and sources The methodology used to answer the research question is a literature review, meaning a review of relevant studies and literature. The studies I have chosen for this thesis have all been published in reputable international journals within the academic field of educational psychology. I have used some older primary literature such as Weiner and Zeidner to shed light on the developments within the field, but I have mainly used newer literature from the last decade. Studies in the area have different methodological approaches and I therefore take a closer look at cross sectional design. Main findings and conclusion It is the research environment surrounding the german author Reinhard Pekrun and canadian Raymond P. Perry that have been leading the field of achievement emotions for the past decade. The literature review shows consistency in that students experience a rich variety of emotions in academic situations, both in lessons, studying and during tests and exams. Emotions emerge as a multidimensional construct, with affective, physiological, cognitive, expressive, and motivational components. Central researchers have developed The Control-Value Theory of Achievement Emotions that gives an integrated foundation on antecedents and effects of achievement emotions and forms the basis of a research program. Hypotheses from the theory, both in relation to appraisal of control and value, show significant relations to achievement emotions. The field has developed and validated a quantitative self-report instrument called The achievement Emotions Questionnaire (AEQ), which measures achievement emotions, and that can adapt to different domains. Empirical findings show relations between achievement emotions and control and value assessments, self-concept, self-regulated learning and abstract reasoning ability. It is, however, difficult to say anything certain on what is the cause and what`s the effects of these experiences. Most likely we have found reciprocal relations.eng
dc.language.isonor
dc.subjectEmosjoner
dc.subjecti
dc.subjectakademiske
dc.subjectsituasjoner
dc.subjectlæring
dc.subjectprestasjoner
dc.titleEmosjoner i akademiske situasjoner Et blikk på nyere forskning det siste tiåret (2002-2012)nor
dc.titleAchievement emotions Review of research from the past decade (2002-2012)eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-11T22:10:06Z
dc.creator.authorAksnes, Ingrid Elisabeth
dc.identifier.urnURN:NBN:no-42271
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38817/7/Aksnes-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata