Hide metadata

dc.contributor.authorNordli, Morten
dc.date.accessioned2014-03-11T22:10:03Z
dc.date.available2014-03-11T22:10:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationNordli, Morten. Digital kunnskap Hva menes med digital kunnskap, og hvordan kan den bidra til gode skolefaglige prosesser?. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38814
dc.description.abstractEt viktig tema for masteroppgaven min er unges digitale kunnskap utenfor skolen. Den overordnede problemstillingen er hva ungdoms digitale kunnskap er, og hvilken sammenheng digital kunnskap har med gode skolefaglige prosesser. Med utgangspunkt i denne problemstillingen drøfter jeg tre forskningsspørsmål. Jeg drøfter digital kunnskap ved å analysere hvilken kommunikativ kompetanse man trenger for å kunne bruke sjangeren hverdagssamhandling i Facebook. Dernest forsøker jeg å forklare hvorfor sosial samhandling i Facebook har økt voldsomt. Jeg undersøker om man kan peke på underliggende mønstre som kan forklare den tiltrekningskraften som sosial samhandling i Facebook har på ungdom. Til slutt analyserer jeg mulige sammenhenger mellom unges bruk av sjangeren hverdagssosialitet i Facebook og skolefaglige prosesser avgrenset til den grunnleggende ferdigheten muntlige ferdigheter. Jeg drøfter hvordan brukerne styres av regler og normer i sjangeren hverdagssosialitet i Facebook på mange nivåer. Jeg kaller dette for multimodal affordans. To sentrale normer er sosial tilhørighet og selvpresentasjon. Jeg drøfter hvilken sammenheng det er mellom den multimodale affordansen og den tiltrekningen sjangeren øver på ungdom. Arbeidet med denne overordnete problemstillingen har hatt et sosiokulturelt utgangspunkt. Med bakgrunn i denne tradisjonen mener jeg at å fokusere på digital kunnskap som verktøykompetanse har en begrenset verdi. Hvis man derimot tar utgangspunkt i sosialkonstruktivistiske teorier der digitale verktøy sees som artefakter i virkelighetskonstituerende diskursive sosiale praksiser, mener jeg at man vil stå sterkere rustet til å forstå hvorfor digitale verktøy som del av en diskurs i ungdommers liv utenfor skolen, kan brukes, misbrukes, og til og med kan virke negativt inn ved å forsterke skolefaglige trivselsprosesser med lavt læringstrykk.nor
dc.language.isonor
dc.subjectdiskursanalyse
dc.titleDigital kunnskap Hva menes med digital kunnskap, og hvordan kan den bidra til gode skolefaglige prosesser?nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-11T22:10:03Z
dc.creator.authorNordli, Morten
dc.identifier.urnURN:NBN:no-42257
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38814/1/Nordli_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata