Hide metadata

dc.contributor.authorTronsmo, Eli
dc.date.accessioned2014-03-11T22:09:57Z
dc.date.available2014-03-11T22:09:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationTronsmo, Eli. Læreres håndtering av nye kunnskapsutfordringer. En (sekundær)analyse av læreres kunnskapspraksiser relatert til forsterket epistemisk ansvar. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38809
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere håndterer kunnskapsmessige utfordringer som knytter seg til deres daglige undervisningspraksis. Analysen drøfter læreres gjøremål i relasjon til yrkets epistemiske sider. Med utgangspunkt i begrepet «epistemic cultures of nonknowledge» (Böschen m.fl., 2006; 2010) analyseres lærernes kunnskapsrelasjon for å kartlegge hvordan praktiserende lærere på ulike vis forholder seg til usikkerhet, motsetninger, kunnskapshull eller epistemiske mangler i tilknytning til profesjonelt arbeid. Perspektivet åpner et kikkhull mot læreres utforskende og undersøkende kunnskapspraksiser. Selv om analysens hovedfokus er yrkesutøvernes mikropraksiser, ses disse i sammenheng med dynamikker som utspiller seg rundt skolesektoren på makro- og mesonivå. Oppgaven tar utgangspunkt i at lærerne, i likhet med andre profesjoner i kunnskapssamfunnet, har fått et forsterket kunnskapsansvar. Spørsmålet er om dette ansvaret omfatter mer enn å være oppdatert på ny kunnskap, men også inkluderer strategier for å håndtere mangelfull kunnskap, irrelevant kunnskap eller motstridende kunnskap som sirkulerer parallelt. Oppgavens problemstilling er: 1. På hvilke måter formes og utvides lærernes kunnskapspraksiser? 2. Hvilke strategier benytter informantene for å håndtere «nonknowledge»?nor
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine how teachers deal with knowledge challenges related to their daily teaching practice. The analysis examines how teachers' activities are related to epistemic aspects of the teaching profession. Based on the concept of "epistemic cultures of non-knowledge" ( Böschen et al , 2006; 2010), teachers knowledge-relation is analyzed in order to chart how practitioners in various ways relate to uncertainties, contradictions, knowledge-gaps or epistemic challenges related to professional practice. The perspective opens a peephole on teachers' exploratory and investigative knowledge efforts. Although the main focus of the analysis is micro practices of practicing teachers work, these are seen in the context of wider dynamics that unfold around the school sector at the macro- and meso level. The master thesis suggests that teachers, like other professions in the knowledge society, are faced with intensified knowledge responsibilities. The question is whether these responsibilities encompasses more than to be updated on new knowledge, but also includes strategies for dealing with incomplete knowledge, irrelevant knowledge or conflicting knowledge that circulates in parallel. The research questions are 1) In what ways are teachers' knowledge practices formed and extended? 2) What kind of knowledge strategies are performed by the interviewed teachers in their effort to deal with nonknowledge ?eng
dc.language.isonor
dc.subjectEpistemiske
dc.subjectnonknowledge
dc.subjectkulturer
dc.subjectlæreres
dc.subjectkunnskapspraksiser
dc.subjectprofesjonskunnskap
dc.subjectkunnskapssosiologi
dc.titleLæreres håndtering av nye kunnskapsutfordringer. En (sekundær)analyse av læreres kunnskapspraksiser relatert til forsterket epistemisk ansvarnor
dc.titleTeachers handling of new knowledge challenges. A secondary analysis of teachers' knowledge practices related to enhanced epistemic responsibility.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-11T22:09:57Z
dc.creator.authorTronsmo, Eli
dc.identifier.urnURN:NBN:no-42253
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38809/1/Tronsmo-Eli-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata