Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan barn under førskolealder opplever medieinnhold, med fokus på småbarns mottakelse av stereotypisk og motstereotypisk innhold på TV. Studien inneholder en tekstanalyse av sekvenser fra NRK Super, observasjon av barna under visningen av sekvensene samt fokusgruppeintervjuer av barna. Funnene viser at barneprogrammene tegner både stereotypiske og motstereotypiske bilder av jenter og gutter, gjennom tegnbruk, handling og dialog. graden av fascinasjon og identifikasjon barna har til karakterene og aktivitetene i sekvensene legger grunnlaget for barnas resepsjon av medieinnhold. Studien viser at barna kjenner til kjønn og kjønnsroller, og spesielt guttene framviser disse stereotypisk. Samtidig ser jeg at barna ikke er bevisste på at de innehar disse synene på kjønn, og at de forholder seg til de kjønnsskildringene som presenteres i barneprogrammene ved å gjøre koblinger til skildringer fra det virkelige livet.
This thesis presents a qualitative study of how pre-school children experience media content, focusing on small children s reception of stereotypical and counter-stereotypical content shown on television. The thesis analysis consists of a textual analysis of a selection of clip sequences from NRK Super, I then observed the of children during a viewing of the sequences as well as three focus group interviews. The empirical findings show that the children s television programmes draw both stereotypical and a counter-stereotypical pictures of girls and boys, and gender construction takes place both through symbols, as well as in the action and dialogue. I found that the degree of fascination and identification with the characters and activities taking place during the sequences form the basis of the children s reception of media content. The study show that children know about gender and gender roles, and especially the boys display these stereotypically. At the same time I can see that the children are not aware that they possess these views of gender, and that they relate to the portrayals of gender presented on children s television programmes by making associations to real life.