Hide metadata

dc.contributor.authorRiise, Anne Elisabeth Berg
dc.date.accessioned2014-02-22T22:10:07Z
dc.date.available2014-02-23T23:30:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationRiise, Anne Elisabeth Berg. Leseforståelse og autismespekterforstyrrelse. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38384
dc.description.abstractBakgrunn for valg av oppgave: Leseforståelse er en grunnleggende ferdighet som er gjennomgående i alle fag og områder i læreplanen for grunnskolen, LK06. Å kunne lese omfatter både å kunne finne informasjon i ulike tekster, å lære fag og å oppleve og å forstå resonnementer og fremstillinger i et bredt spekter av tekstformer. Dette gjelder for alle elever også de med særskilt og tilrettelagt undervisning som barn og unge med autismespekterforstyrreleser. Det er derfor et mål å kunne tilrettelegge for best mulig undervisning i leseopplæring, hvor barn med autismespekterforstyrrelser kan nyttiggjøre seg leseferdighetene. Formål og problemstilling: Oppgavens formål har til hensikt å belyse de prosesser som ligger til grunn for en god leseforståelse, og å se dette i lys av de språklige utfordringene barn og unge med autismespekterforstyrrelser har. Autismespekterforstyrrelser er senere også forkortet til ASF. Jeg vil gå nærmere inn på hva forskningen sier om leseforståelse og hvordan de språklige og kommunikative ferdighetene til barn og unge med ASF påvirker leseopplæringen og leseforståelsen. Jeg vil ta for meg forholdet mellom ulike språklige aspekter ved lesing, og de underliggende faktorer ved svak leseforståelse. Det har resultert i følgende problemstilling: Hvordan er forholdet mellom språkferdigheter og leseforståelse hos barn og unge med autismespekterforstyrrelser? For å utdype problemstillingen har jeg arbeidet med tre forskerspørsmål Hva kjennetegner ASF-leseren? Hvilke muligheter og utfordringer møter har barn og ungdom med ASF når de skal lære å lese? Hva er det som gjør leseforståelse hos barn med ASF så vanskelig? I tillegg har jeg sett på om hyperleksi er et distinkt fenomen av ASF eller en egen karakteristisk profil. Metode: Den vitenskapsteoretiske bakgrunnen for denne oppgaven er basert på hermeneutikken, som handler om meningsdanning gjennom tolkningsprosesser. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med relevant faglitteratur som informasjonskilde. Funn og oppsummering: Formålet med oppgaven har vært å, gjennom forskning gjort på leseforståelse og autismespekterforstyrelser, belyse de forskjellige utfordringene man møter relatert til leseforståelse hos barn og unge med ASF. Det har ikke vært min målsetting å formulere en enkel løsning på problemstillingen, da ingenting tyder på at en dette egentlig finnes. Jeg har sett på både de språklige utfordringene til barn og unge med ASF og leseforståelse som fenomen. Samtidig har jeg sett på hvilke komponenter i leseforståelse som kan påvirke lesemuligheten til personer med ASF. Konklusjonen er at det ikke er en enkelt sammenheng mellom språklige utfordringer og leseforståelse hos barn og unge med ASF, men heller at det er flere komponenter i hele autismespekterbildet som utgjør leseforståelsesvanskene hos disse barna. Hyperleksi har kommet som et tillegg, da dette ofte blir karakterisert som et fenomen av autismespekterforstyrrelser. Mine funn tilsier at det er vanskelig å generalisere når det gjelder forekomsten av hyperleksi ettersom tilstanden ikke nødvendigvis har tilknytning til autismespekterforstyrrelses diagnose. Hyperleksi har vist seg som et fenomen som debuterer i veldig tidlig alder men som avtar etter hvert som barna når en alder hvor forventet leseferdighet utjevnes.nor
dc.language.isonor
dc.titleLeseforståelse og autismespekterforstyrrelsenor
dc.titleReading comprehension and Autism Spectrum Disordereng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-02-23T22:09:58Z
dc.creator.authorRiise, Anne Elisabeth Berg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-41495
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38384/1/aeriise-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata