Hide metadata

dc.contributor.authorArnsby, Elise Sivertsen
dc.date.accessioned2014-02-22T22:09:55Z
dc.date.available2014-02-23T23:30:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationArnsby, Elise Sivertsen. How do Norwegian beginner students experience the reading of English course material at university? A mixed-methods study.. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38373
dc.description.abstractMålet med min masteravhandling er å undersøke engelsk leseferdighetene til nye studenter på høyere utdanning, med spesiell fokus på realfagsstudenter. Jeg stille også spørsmål ved om det obligatoriske engelskkurset det første året på videregående skole er tilstrekkelig forberedelse til lesing av engelsk pensumlitteratur i høyere utdanning, og om det har vært en bedring i situasjonen siden Hellekjær (2005) gjennomførte sin studie. For å undersøke dette bruker undersøkelsen en mixed-methods metode med kvantitativ-kvalitativ tilnærming, hvor de kvalitative intervjuene brukes til å utfylle den kvantitative undersøkelsen. 142 studenter fra to fakultet ved Universitet i Oslo deltok i undersøkelsen, og fem av disse ble intervjuet. Mine funn tyder på at studentenes akademiske engelsk leseferdigheter har forbedret seg siden 2002, men at det er uklart hvorfor det har vært en forbedring og om denne forbedringen er tilstrekkelig. Videre viser resultatene at det studentene sliter med nå de leser engelsk pensumlitteratur er å lese flytende og håndtere ukjente ord. Dessuten mangler respondentene kunnskap om bruk av lesestrategier og hvordan lese på en effektiv måte. Mine funn tyder også på at respondentene ikke får bedret sine engelske leseferdigheter ved å fullføre de engelske programfagene i videregående skole sammenlignet med de som kun fullfører det obligatoriske engelskkurset det første året. Videre viser resultatene at studentene som studerer realfag i høyere utdanning at de ikke velger å fortsetter med de engelske programfagene i videregående skole fordi de må spesialisere seg i realfagene for å oppfylle opptakskravene til høyere utdanning. I konklusjonen foreslår jeg at implikasjonen av undersøkelsen er at det er behov for mer og bedre engelskundervisning med mer vekt på lesing og lesestrategier. Videre foreslår jeg at mer forskning må gjennomføres for å undersøke norske studenters leseferdigheter i engelsk, og hvorvidt det obligatoriske engelskkurset på videregående skole tilstrekkelig forbereder til lesingen av engelsk pensumlitteratur i høyere utdanning.eng
dc.language.isoeng
dc.titleHow do Norwegian beginner students experience the reading of English course material at university? A mixed-methods study.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-09T10:59:32Z
dc.creator.authorArnsby, Elise Sivertsen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-41461
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38373/1/EliseArnsby_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata