dc.contributor.author | Westlund, Aksel | |
dc.date.accessioned | 2014-02-08T22:10:16Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Westlund, Aksel. Da jazzen ble stueren - legitimering av jazz i Norge 1960-1975. Master thesis, University of Oslo, 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/38194 | |
dc.description.abstract | Jazzen kom til Norge var det som populærmusikk, men jazzen i Norge i dag har en anseelse og institusjonell støtte som har mer til felles med kunstmusikken enn med populærmusikken. Dagens norske jazzscener er i stor grad drevet med offentlige penger i bunn, musikere utdannes ved musikkonservatoriene og mottar støttemidler til både turnévirksomhet og plateutgivelser. Denne oppgaven tar for seg hvordan jazzmusikere og -kritikere arbeidet for å få jazzen anerkjent som såkalt seriøs musikk / kunstmusikk, og hvordan dette legitimeringsarbeidet forandret hvordan musikken ble framført, lyttet til og forstått i samtida. | nor |
dc.description.abstract | This essay describes efforts to constitute jazz as "serious" music in Norway 1960-1975, and how this process of legitimization changed the esthetics and performance practice of norwegian jazz. | eng |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | Pierre | |
dc.subject | Bourdieu | |
dc.subject | legitim | |
dc.subject | kultur | |
dc.subject | frijazz | |
dc.subject | signifyin | |
dc.subject | g | |
dc.subject | bebop | |
dc.subject | tradjazz | |
dc.subject | glajazz | |
dc.title | Da jazzen ble stueren - legitimering av jazz i Norge 1960-1975 | nor |
dc.title | Housetraining jazz - legitimizing jazz in Norway 1960-1975 | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2014-03-09T10:59:34Z | |
dc.creator.author | Westlund, Aksel | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-40648 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38194/1/Da-jazzen-ble-stueren---legitimering-av-jazz-i-Norge-1960-1975---Aksel-Westlund.pdf | |