Hide metadata

dc.contributor.authorWestlund, Aksel
dc.date.accessioned2014-02-08T22:10:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWestlund, Aksel. Da jazzen ble stueren - legitimering av jazz i Norge 1960-1975. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38194
dc.description.abstractJazzen kom til Norge var det som populærmusikk, men jazzen i Norge i dag har en anseelse og institusjonell støtte som har mer til felles med kunstmusikken enn med populærmusikken. Dagens norske jazzscener er i stor grad drevet med offentlige penger i bunn, musikere utdannes ved musikkonservatoriene og mottar støttemidler til både turnévirksomhet og plateutgivelser. Denne oppgaven tar for seg hvordan jazzmusikere og -kritikere arbeidet for å få jazzen anerkjent som såkalt seriøs musikk / kunstmusikk, og hvordan dette legitimeringsarbeidet forandret hvordan musikken ble framført, lyttet til og forstått i samtida.nor
dc.description.abstractThis essay describes efforts to constitute jazz as "serious" music in Norway 1960-1975, and how this process of legitimization changed the esthetics and performance practice of norwegian jazz.eng
dc.language.isonor
dc.subjectPierre
dc.subjectBourdieu
dc.subjectlegitim
dc.subjectkultur
dc.subjectfrijazz
dc.subjectsignifyin
dc.subjectg
dc.subjectbebop
dc.subjecttradjazz
dc.subjectglajazz
dc.titleDa jazzen ble stueren - legitimering av jazz i Norge 1960-1975nor
dc.titleHousetraining jazz - legitimizing jazz in Norway 1960-1975eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-09T10:59:34Z
dc.creator.authorWestlund, Aksel
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40648
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38194/1/Da-jazzen-ble-stueren---legitimering-av-jazz-i-Norge-1960-1975---Aksel-Westlund.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata