Hide metadata

dc.contributor.authorJeppesen, Stine
dc.date.accessioned2014-02-08T22:09:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationJeppesen, Stine. Rektor i et spenningsfelt: Mellom skolens rammer og forventninger til tilpasset opplæring. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38171
dc.description.abstractEn ansvarliggjøring av skolelederne krever at rektorer har kjennskap til hvordan de skal forholde seg til lovverket. Skolens rektor har det øverste ansvaret for at loven følges, men i skolehverdagen er det mange interesser som spiller inn og det er mange hensyn å ta. I sitt arbeid må rektor forholde seg til styringsdokumenter og utøve skjønn i tolkningen av lovverket som omfatter både forvaltningsmessige bestemmelser og lover knyttet til det pedagogiske arbeidet. I denne masteroppgaven har vi studert hvordan fire utvalgte rektorer ved videregående skoler definerer og tolker tilpasset opplæring jf. § 1-3 i opplæringsloven (oppll. § 1-3). Vi har undersøkt hvilken betydning rammer og forventninger har for rektors opplevelse av eget handlingsrom i skolens arbeid med tilpasset opplæring (TPO). Med utgangspunkt i J. Møllers (1996) modell har vi basert oss på teori om rektors posisjon i spenningsfeltet mellom forvaltning, tradisjon og profesjon. Videre ser vi dette i sammenheng med rammefaktorteori som er utviklet av Lundgren (1986) og Arfwedson (1995), og viser hvordan ytre og indre rammer har betydning for skoleledelse. Rammefaktorer som økonomi, læreplan og lovverk bidrar som føringer for skolens arbeid, mens kulturen ved den enkelte skole er med til å påvirke rektors handlingsrom. Vi har valgt å benytte en kvalitativ metode i form av semi-strukturerte dybdeintervjuer for innsamling av empiri. Intervjuspørsmål ble kategorisert etter temaer, og på det grunnlaget foretok vi en innholdsanalyse av materialet. Våre funn viser at det eksisterer forvirring rundt innholdet i begrepet og prinsippet TPO i faglitteraturen, hos myndighetene og blant rektorene i studien. Rektorene i denne studien har en tilnærmet likelydende definisjon på TPO, som går ut på at opplæringen skal tilpasses den enkelte eleven, men hvordan og i hvilket omfang varierer. Den organisatoriske differensieringen og individperspektivet synes å dominere i tilpasningen av opplæringen. Til sammenligning ser opplæringslovens § 5-1 (oppll. § 5-1) om spesialundervisning ut til å være klarere å tolke og handle på bakgrunn av. Rektorene i studien opplever at de blir påvirket i sitt handlingsrom av rammene, herunder spesielt økonomi, lærernes holdninger og kompetanse, og samhandling mellom nivåene. Videre synes særlig forventninger fra skoleeier til å virke inn på rektorenes opplevelse av eget handlingsrom. Rektorene vektlegger i ulik grad forskjellige verktøy og hjelpemidler, for eksempel rundskriv eller kartleggingstester, i sitt arbeid med TPO, hvilket synes også å påvirke rektorenes opplevelse av sitt handlingsrom. Selv om man ikke kan trekke generaliserende konklusjoner på bakgrunn av denne studien, kan funnene her gi en pekepinn for videre forskning på feltet.nor
dc.language.isonor
dc.subjecttilpasset
dc.subjectopplæring
dc.subjectrektor
dc.subjectspenningsfelt
dc.subjectrammer
dc.subjecthandlingsrom
dc.subjectforventninger
dc.titleRektor i et spenningsfelt: Mellom skolens rammer og forventninger til tilpasset opplæringnor
dc.titlePrincipals in Tension: Between the Framework of Schools and Expectations of Adaptive Learningeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2014-02-08T22:09:54Z
dc.creator.authorJeppesen, Stine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40638
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38171/7/HD-til-levering--22-10--3-PDF.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata