Skjul metadata

dc.date.accessioned2014-02-06T11:14:59Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-12en_US
dc.identifier.citationNævestad, Espen. Så å si sant. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38124
dc.description.abstractTyskland arbeidet iherdig for å få tilgang til norsk offentlighet med sin propaganda under 1. verdenskrig. Oppgaven påviser hvorfor det ikke lyktes, heller ikke etter at man økte innsatsen fra høsten 1916. Planene om en tyskorientert norsk dagsavis ble meget ufullstendig realisert gjennom halvhjertet finansiering av tidsskriftet Ukens Revy. Ubåtkrigen var helt ødeleggende for budskapet om Tyskland som de små lands forsvarer mot Storbritannias maktpolitikk. Enkelte norske tysklandsvenner, for eksempel Herman Harris Aall, arbeidet intens for Tysklands sak, stort sett til ingen nytte og med stor skadevirkning for eget omdømme i det nøytrale Norge. Propagandaen analyseres i en fire-delt modell, i et avsender-, fremførings-, budskaps- og mottakerperspektiv.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSå å si sant : tysk propaganda i Norge under 1. verdenskrigen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-02-03en_US
dc.creator.authorNævestad, Espenen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nævestad, Espen&rft.title=Så å si sant&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40520
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180303en_US
dc.contributor.supervisorOla Teigeen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38124/2/master-Naevestad5mai2013.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata