Hide metadata

dc.contributor.authorAmundsen, Line
dc.date.accessioned2014-01-30T22:10:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAmundsen, Line. Hvordan samsvarer foreldre, barn og lærer om barnets emosjonelle vansker og atferdsproblemer? Multiinformantstudie om barns atferd. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38083
dc.description.abstractOppgaven undersøker hvordan foreldre, barn og lærer samsvarer om barnets emosjonelle vansker og atferdsproblemer. Tidligere forskning har vist at det ofte kun er lav til moderat samsvar mellom foreldre, barn og lærere, når de rapporterer om barnets vansker. Denne studien ville undersøke korrelasjoner mellom foreldrenes, barns og lærerens rapportering på delskala emosjonelle vansker og atferdsproblemer fra Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), samt om diskrepansene mellom informantene korrelerer. Oppgaven brukte data fra prosjektet The Matter of the First Friendship . Foreldrerapporter, barnerapporter og lærerrapporter fra siste innsamlingstidspunkt, våren 2006, ble benyttet. Det ble brukt Pearson s korrelasjonsanalyse for å undersøke samsvaret. Resultatene viste at barn, foreldre og lærere rapporterer ulikt med hensyn til barnas emosjonelle vansker og atferdsproblemer. Barna viste en tendens til å rapportere mer vansker på begge delskalaene, mens de voksne rapporterte mindre vansker og mer likt. Resultatene viste en kjønnsforskjell i rapportering: Lærere rapporterte mer atferdsproblemer for gutter enn for jenter.nor
dc.language.isonor
dc.subjectsamsvar
dc.subjectforeldre
dc.subjectbarn
dc.subjectlærer
dc.subjectemosjonelle
dc.subjectvansker
dc.subjectatferdsproblemer
dc.subjectthe
dc.subjectmatter
dc.subjectof
dc.subjectthe
dc.subjectfirst
dc.subjectfriendship
dc.subjectmultiinformantstudie
dc.titleHvordan samsvarer foreldre, barn og lærer om barnets emosjonelle vansker og atferdsproblemer? Multiinformantstudie om barns atferdnor
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2014-03-09T10:59:30Z
dc.creator.authorAmundsen, Line
dc.identifier.urnURN:NBN:no-40438
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.type.documentHovedoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38083/1/Hovedoppgave_multiinformantstudie.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata