Hide metadata

dc.date.accessioned2013-12-05T11:19:39Z
dc.date.available2013-12-05T11:19:39Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-27en_US
dc.identifier.citationDreiås, Erlend Tårnesvik. Terror/Teater. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37908
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker forestillinger om ’politisk teater’ og ’dokumentarteater’, med utgangspunkt i dramatiker og regissør Christian Lollikes forestilling "Manifest 2083". Hvordan skal vi forholde oss til et teater som bringer en tematikk fra den virkelige verden inn på teaterscenen? Hvordan skal vi reagere når denne tematikken oppleves som vond og vanskelig for mange? "Manifest 2083" tar utgangspunkt i terroristen Anders Behring Breiviks kompendium, som skulle legitimere terrorhandlingene han utførte i Norge 22. juli 2011. Forestillingen vakte voldsom kritikk, da nyheten om den kom i januar 2012. Både kunstnere, politikere, journalister og representanter for de etterlatte beskylte Lollike for å løpe terroristens ærend, for å være en opportunist som tråkket på mennesker i sorg. Dette ble en opprivende og – for enkelte – svært følelsesladet debatt som i stor grad vokste ut av antakelsen om det umoralske og spekulative ved en teaterforestilling som vil iscenesette terroristen Anders Behring Breivik og hans kompendium på den ene siden, og det prinsipielle standpunktet at teatret kan og bør være en viktig del av etterbehandlingen av traumet terroren utgjorde, forstått som en alternativ stemme, på den andre siden. "Manifest 2083" hadde urpremiere i København, oktober 2012. Ukritisk behandlingen av Breiviks kompendium, et spekulativt budskap og mangel på ny informasjon, var en gjennomgående kritikk i flere av anmeldelsene. Den franske filosofen Jacques Rancière bryter med vante forestillinger om den politiske kunsten i sin teori. I utarbeidelsen av ’politikkens estetikk’ og ’estetikkens politikk’, lar han begrepet ’dissensus’ muliggjøre en redistribusjon av det sanselige. Denne forskyver vante persepsjoner og lager nye muligheter for hva og hvem vi ser, hører og forstår i samfunnet, og gjør det mulig å gjenvinne et subjektiv perspektiv. For Rancière er dette både politikken og kunstens oppgave. Oppgaven Terror/Teater argumenterer for at forestillingen "Manifest 2083", forstått som et politisk teater, bør betraktes som et positivt bidrag til bearbeidelsen av 22. juli 2011, og veien videre.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTerror/Teater : Forestillinger om politisk teater belyst av Christian Lollikes forestillingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-12-03en_US
dc.creator.authorDreiås, Erlend Tårnesviken_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dreiås, Erlend Tårnesvik&rft.title=Terror/Teater&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39919
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181362en_US
dc.contributor.supervisorLive Hoven_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37908/1/erlenddreiaas-terrorteater.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata