Hide metadata

dc.date.accessioned2013-12-05T11:15:11Z
dc.date.available2013-12-05T11:15:11Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-31en_US
dc.identifier.citationTallerås, Peter Nirham Lund. Marginaliserte Maskuliniteter?. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37903
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven er en studie av noen unge muslimske menn fra Oslo Østs forestillinger om maskulinitet. Hva vil det si å være muslimsk mann? Hvordan påvirker islam muslimske menns konstruksjoner av maskulinitet? Gjennom intervjuer av ti muslimske sisteårselever ved en videregående skole i Oslo Øst, undersøker oppgaven sammenhengene mellom informantenes forestillinger av maskulinitet og deres ideer om islam. Ved hjelp av maskulinitetsforskningens teorier omkring relasjonelle hierarkier blant maskuliniteter trekkes det frem noen beviste og ubeviste strategier de unge mennene bruker for å unngå marginalisering. Jeg argumenterer for at vi må se på forskjellige grader av marginalisering i forskjellige sfærer. På det overordnete samfunnsplanet fremgår det klart at de unge mennenes maskuliniteter kan kategoriseres som marginaliserte. Dette er imidlertid ikke like tydelig når vi ser på sfæren som omfatter skolen, venner og familie. Informantenes hverdag og deres omgangskrets kjennetegnes ved stor mangfoldighet når det kommer til etnisiteter og religiøse tilhørigheter. Denne mangfoldigheten fører med seg at informantenes integrerte plurale identiteter og samholdet med andre minoriteter bidrar til dominerende former for maskulinitet i deres nære hverdag. Det å være muslim bringer med seg noen viktige sosiale forbindelser og tilhørighet til en gruppe, heller enn at det fører til marginalisering. Videre tar studien for seg hvordan informantenes ideer om islam påvirker deres forestillinger om maskulinitet. Den problematiserer forholdet mellom islam og kultur som både parallelle og motsetningsfylte påvirkningsfaktorer. Ved å knytte islamske begreper som nafaqa, qawama og zina til kjønnete egenskaper som ansvar, rasjonalitet og trofasthet, fremstår det som islam er med på å forsterke klassiske stereotypier på maskulinitet. Samtidig ser vi at informantene blant annet gjennom fremhevelse av profeten Muhammeds menneskekjære og myke sider, trekker deres forestillinger om maskulinitet vekk fra gamle stereotypier. Oppgaven viser hvordan ti unge muslimske menn benytter seg av forskjellige strategier for å skape egne forestillinger av maskulinitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMarginaliserte Maskuliniteter? : Forestillinger om maskulinitet blant unge muslimske menn i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-12-03en_US
dc.creator.authorTallerås, Peter Nirham Lunden_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tallerås, Peter Nirham Lund&rft.title=Marginaliserte Maskuliniteter?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39924
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181880en_US
dc.contributor.supervisorNora Steneen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37903/1/Endelig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata