Hide metadata

dc.date.accessioned2013-12-12T12:40:32Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-06-04en_US
dc.identifier.citationEkeberg, Kristin Bjørge, Christensen, Stine Elise. Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37802
dc.description.abstractDenne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt teoretiske rammeverk her det redegjort for hva som kjennetegner god klasseledelse med bakgrunn i tidligere forskning. I tillegg har vi redegjort for teorier om motivasjon og selvdisiplin. Læringsteoriene som legges frem som grunnlag for diskusjonen, omhandler læring av atferd og kunnskapstilegnelse. Vår metodiske tilnærming er kvalitativ og vårt eget datamateriale består av observasjoner og semistrukturerte intervjuer med fem samfunnsfaglærere i Oslo og Akershus. Vi fant at lærerne ofte brukte IKT-ressurser i samfunnsfagundervisningen og at det ble brukt av lærerne i undervisningen som et verktøy til å visualisere og variere. I tillegg benyttet lærerne læringsplattform for å kommunisere med elevene. Elevene brukte PC-en som noteringsverktøy, til informasjonsinnhenting og til oppgaveløsning. For at elevene skal kunne holde oppmerksomheten rettet mot det faglige er lærerens klasseledelse nødvendig. Vår hovedkonklusjon er at samfunnsfaglæreren benytter mange strategier for å unngå ikke- faglig bruk av PC-en, og at noen strategier er mer vellykkede enn andre. Anmerkning er ifølge lærerne den sanksjonen de mener har med mest effekt, men den benyttes imidlertid i varierende grad. De sanksjoner som ble mest brukt var sanksjoner på laveste effektive tiltaksnivå som irettesettende blikk, små verbale hint og mer direkte verbale uttrykk fra læreren. Lærerne erfarte imidlertid at disse sanksjonene kunne ha en svært kortvarig effekt på elevenes ikke-faglige aktiviteter. Lærerne ønsket med disse enkle tiltakene at inngripen mot PC-bruk skulle forstyrre undervisningen minst mulig. Vi observerte overraskende lite ikke- faglig bruk av PC-en, men overganger i undervisningen viste seg å være et svakt punkt hvor elevene benyttet seg av muligheten til å sjekke Facebook og nettaviser. Lærerne mente også at elevenes motivasjon for faget var med på å påvirke elevenes selvdisiplin når det gjaldt hva de brukte PC-en til i undervisningen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleElevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-12-10en_US
dc.creator.authorEkeberg, Kristin Bjørgeen_US
dc.creator.authorChristensen, Stine Eliseen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ekeberg, Kristin Bjørge&rft.au=Christensen, Stine Elise&rft.title=Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39819
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo182300en_US
dc.contributor.supervisorEyvind Elstad og Marte Blikstad-Balasen_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37802/2/Master-Christensen-Ekeberg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata