Hide metadata

dc.date.accessioned2013-11-28T11:47:00Z
dc.date.available2013-11-28T11:47:00Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-27en_US
dc.identifier.citationWennesland, Thomas Eide. Deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet.. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37800
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet blant norske ungdomsskoleelever. Ifølge liberal-demokratisk teori kan demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet i og utenfor skolen ha positiv effekt på både individ og samfunn. I henhold til Prinsipp for opplæringen skal skolen stimulere til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse i samfunnet, både i og utenfor skolens rammer. Problemstillingen for oppgaven er følgende: I hvilken utstrekning deltar unge mennesker i Norge i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, og hvilke faktorer kan relateres til slik deltakelse? For å besvare problemstillingen blir kvantitativ metode benyttet med utgangspunkt i tall fra International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) fra 2009. Analysedel 1 tar i bruk univariat statistikk for å sammenligne utstrekningen av deltakelse i sivilsamfunnet blant norske 9.klasser med sammenlignbare tall fra Sverige, Danmark og Finland. Analysedel 2 tar i bruk bivariat statistikk for å undersøke individfaktorer som kan relateres til, og muligens påvirke, norske elevers deltakelse i demokratiske aktiviteter. Problemstilling blir drøftet ved å koble empiriske funn fra analysene med teoretiske perspektiver på demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet. Oppgaven viser at sammenlignet med de andre nordiske landene deltar norske 9.klassinger i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, både i og utenfor skolen. Sammenlignet med det internasjonale gjennomsnittet i ICCS deltar norske 9.klassinger i relativt liten utstrekning i demokratiske aktiviteter utenfor skolen, men deltar i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i skolen. Oppgaven viser videre at interesse for politikk og samfunn, politisk selvtillit og tro på egenmestring av politiske spørsmål, er faktorer som kan relateres til deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet i og utenfor skolen. Tillit til demokratiske institusjoner og demokratiske kunnskaper og ferdigheter er faktorer som ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse i skolen, men som ikke ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse utenfor skolen. Generelt viser resultatene at deltakelse i demokratiske aktiviteter i skolen ser ut til å være mer utbredt blant norske 9.klassinger enn deltakelse i de demokratiske aktivitetene utenfor skolen som registreres i ICCS.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDeltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet. : en analyse av norske ungdomsskoleelevers svar i den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS 2009en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-11-22en_US
dc.creator.authorWennesland, Thomas Eideen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wennesland, Thomas Eide&rft.title=Deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39817
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181466en_US
dc.contributor.supervisorRolf Mikkelsenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37800/1/Eide-WenneslandxMasteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata