dc.date.accessioned | 2013-11-28T11:47:00Z | |
dc.date.available | 2013-11-28T11:47:00Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.date.submitted | 2013-05-27 | en_US |
dc.identifier.citation | Wennesland, Thomas Eide. Deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet.. Masteroppgave, University of Oslo, 2013 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/37800 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet blant norske ungdomsskoleelever. Ifølge liberal-demokratisk teori kan demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet i og utenfor skolen ha positiv effekt på både individ og samfunn. I henhold til Prinsipp for opplæringen skal skolen stimulere til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse i samfunnet, både i og utenfor skolens rammer. Problemstillingen for oppgaven er følgende: I hvilken utstrekning deltar unge mennesker i Norge i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, og hvilke faktorer kan relateres til slik deltakelse? For å besvare problemstillingen blir kvantitativ metode benyttet med utgangspunkt i tall fra International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) fra 2009. Analysedel 1 tar i bruk univariat statistikk for å sammenligne utstrekningen av deltakelse i sivilsamfunnet blant norske 9.klasser med sammenlignbare tall fra Sverige, Danmark og Finland. Analysedel 2 tar i bruk bivariat statistikk for å undersøke individfaktorer som kan relateres til, og muligens påvirke, norske elevers deltakelse i demokratiske aktiviteter. Problemstilling blir drøftet ved å koble empiriske funn fra analysene med teoretiske perspektiver på demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet. Oppgaven viser at sammenlignet med de andre nordiske landene deltar norske 9.klassinger i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, både i og utenfor skolen. Sammenlignet med det internasjonale gjennomsnittet i ICCS deltar norske 9.klassinger i relativt liten utstrekning i demokratiske aktiviteter utenfor skolen, men deltar i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i skolen. Oppgaven viser videre at interesse for politikk og samfunn, politisk selvtillit og tro på egenmestring av politiske spørsmål, er faktorer som kan relateres til deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet i og utenfor skolen. Tillit til demokratiske institusjoner og demokratiske kunnskaper og ferdigheter er faktorer som ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse i skolen, men som ikke ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse utenfor skolen. Generelt viser resultatene at deltakelse i demokratiske aktiviteter i skolen ser ut til å være mer utbredt blant norske 9.klassinger enn deltakelse i de demokratiske aktivitetene utenfor skolen som registreres i ICCS. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet. : en analyse av norske ungdomsskoleelevers svar i den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS 2009 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-11-22 | en_US |
dc.creator.author | Wennesland, Thomas Eide | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wennesland, Thomas Eide&rft.title=Deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-39817 | |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 181466 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Rolf Mikkelsen | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37800/1/Eide-WenneslandxMasteroppgave.pdf | |