Abstract
Tema for denne studien er tilpasset opplæring i Samfunnsfag for Vg1/Vg2. Eksisterende forskning har i stor grad konkludert med at tilpasset opplæring er for dårlig i dagens skole,
men hvordan er dette i Samfunnsfag? Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan forholder et utvalg samfunnsfagslærere seg til tilpasset opplæring?
Underlagt denne problemstillingen er følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan tolker samfunnsfaglærere begrepet tilpasset opplæring?
2. Hva mener lærerne om mulighetene for å gjennomføre tilpasning i Samfunnsfag?
Hensikten med denne studien er å få et bilde av hvordan samfunnsfagslærere forholder seg til begrepet og hvilke tanker de har om tilpasning i egen praksis.
Teorigrunnlaget omhandler eksisterende forskning og litteratur om tilpasset opplæring, samt Kunnskapsløftet og Utdanningsdirektoratets veiledninger. Metoden som er benyttet i denne studien er kvalitative forskningsintervjuer av fem samfunnsfagslærere ved ulike videregående skoler i Oslo. Dataene, som funnene er basert på, er transkriberte intervjuer.
Studiens funn omhandler begrepet tilpasset opplæring, medbestemmelse og tilpasning i Samfunnsfag. Det må nevnes at det er interne forskjeller mellom lærerne. Allikevel tyder det på at tilpasset opplæring er et uklart begrep for de fleste av lærerne, samtidig som flere nevner at begrepet ikke brukes. Studien skiller mellom lærernes teoretiske og praktiske forståelse av begrepet. Lærerne tolker begrepet noe ulikt. Dette fører antakelig til noe ulik praksis.
Samtlige lærere er positive til medbestemmelse, samtidig som de tar hensyn til modningsnivå og læringsutbytte når undervisningen planlegges. Balansen mellom lærerens autoritet og medbestemmelse er viktig.
Manglende tid er sentralt med tanke på tilpasning i Samfunnsfag, og mange av lærerne mener dette har konsekvenser for tilpasningen. Det kan også se ut som behovet for tilpasning er mindre sammenlignet med andre fag.
Med andre ord forholder samfunnsfagslærerne seg i relativt liten grad til tilpasset opplæring, selv om aspekter ved tilpasning er viktige momenter for lærerne.