Hide metadata

dc.date.accessioned2013-11-28T11:46:57Z
dc.date.available2013-11-28T11:46:57Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-24en_US
dc.identifier.citationBerg, Tonje Karoliussen. Rasisme i skolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37796
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er rasisme i skolen. Oppgaven vil kartlegge hvilke tiltak ungdomsskoler iverksetter for å motarbeide rasistiske holdninger. Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan arbeides det for å forebygge rasisme på to skoler med mange og få minoritetselever? Et interessant aspekt ved problemstillingen er å undersøke i hvilken grad det finnes forskjeller i skolenes arbeid mot rasisme. For å svare på problemstillingen har jeg gjort undersøkelser på to skoler med ulike elevsammensetning. Datamateriale jeg samlet inn delte jeg inn etter fem forskningsspørsmål. Disse beskriver skolenes arbeid mot rasisme, hvorvidt en skole arbeider mer systematisk eller teoretisk enn den andre, om skolenes utfordringene knyttet til rasisme og hvorvidt noen undervisningsmetoder blir brukt mye ved klasseromsundervisningen. Ved å svare på forskningsspørsmålene ovenfor vil jeg kunne svare på problemstillingen. I tillegg vil jeg undersøke om W. Paul Vogts teoretiske perspektiv er egnet for å beskrive virkeligheten intervjuene og observasjonene finner. Hensikten med studiet er å gi en oversiktlig sammenlikning av skolene, der oppmerksomheten blir rettet mot arbeidet mot rasisme. Hvilke like tiltak iverksetter skolene, eventuelt om en av skolene har tiltak som den andre ikke legger til rette for. Samtidig vil studien undersøke hvorvidt skolens arbeid varierer ut i fra om de har få eller mange minoritetselever. For å kunne gi en helhetlig beskrivelse av skolenes arbeid mot rasisme valgte jeg å bruke en kvalitativ undersøkelse, basert på intervjuer og observasjon. Fem informanter deltok i undersøkelsen. Intervjuet ble utformet som et delvis strukturert intervju, mens jeg ved observasjonen valgte å gjennomføre en tilnærmet lik ikke-deltakende observasjon. Analysen av dataene har en hermeneutisk tilnærming. Studien resulterte i tydelige funn. Det finnes ingen store forskjeller mellom de to skolenes arbeid mot rasisme. Sagt på en annen måte, ulik elevsammensetning fører ikke til store forskjeller i skolens arbeid. Antakelsen er dermed avkreftet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRasisme i skolen : arbeid mot rasisme på skoler med ulik elevsammensetningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-11-22en_US
dc.creator.authorBerg, Tonje Karoliussenen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berg, Tonje Karoliussen&rft.title=Rasisme i skolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39813
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181227en_US
dc.contributor.supervisorDag Fjeldstaden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37796/1/Berg-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata