Hide metadata

dc.date.accessioned2013-11-28T11:00:32Z
dc.date.available2013-11-28T11:00:32Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-16en_US
dc.identifier.citationBouyambib, Dunia. Fargerike nettsider. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37792
dc.description.abstractDet er iverksatt statelige handlingsplaner om å digitalisere dagens offentlige tjenester i Norge. Det vil si at om kort tid så vil mye av den nødvendige kunnskapen og informasjonen befolkningen trenger først og fremst vil være å finne på internett. En rekke offentlige rapporter tilsier at Norges befolkning i gjennomsnitt mestrer bruken av IT tilfredsstillende, men det er også gjort en rekke funn om befolkningsgrupper som ikke får dratt nytten av digitale tjenester på grunn av lave digitale ferdigheter. Spesielt voksne innvandrerkvinner (alder 30 – 60 år) med ikke-vestlig bakgrunn viser seg å ha lav IT-kompetanse. I den tilknytning så kan man stille spørsmål om hvordan digitaliseringen av offentlige tjenester vil påvirke informasjonstilgangen til de som har lave digitale ferdigheter. Formålet med denne avhandlingen har vært å se på alternative løsninger på å inkludere nybegynnende IT-brukere i den digitale utviklingen. Fokuset har da vært å la en brukergruppe komme til ordet i en designprosess vedrørende deres brukerbehov. Det har blitt utført en studie med en gruppe innvandrerkvinner som er debuterende IT-brukere, som har deltatt i en deltakende designprosess. Forskningsfokuset har vært å avdekke om denne brukergruppen kan bidra i et designforløp, og hvilke teknikker som er passelige for deres deltakelse i utformingen av designspesifikasjoner for nettsider. Det har vært fokusert på å anvende en triangulering av lavterskelmetoder for å legge til rette for brukergruppens deltakelse og digitale ferdigheter. På denne måten gled de lettere inn i rollen som meddesignere og følte seg tryggere på å bidra uten krav om å mestre alle aspekter ved IT. Gjennom en deltakende designprosess så var kvinnene aktivt med på å utarbeide nettsideprototyper og tilhørende designspesifikasjoner for utforming av nettsider som kan støtte nybegynnende webbrukere. Denne studien oppfordrer til mer forskning på fagfeltet om adekvate deltakende designprosesser og tilhørende metodologier. Slik forskning kan være en tilnærming til å danne flere fysiske arenaer der minoritetsgrupper i den digitale verdenen får deltatt ved å komme til ordet vedrørende deres posisjon og rettigheter i det digitaliserte samfunnet.nor
dc.description.abstractThe government of Norway has implemented an action plan to digitize current public services in Norway, which means that much of the necessary knowledge and information people today need will be available on the Internet. A number of governmental reports show that the Norwegian population on average sufficiently utilizes information technology, but there is also a great part of the population that cannot exploit the benefits of digital services due to low digital skills. Particularly, grown immigrant women (age 30 – 60) with non-western background have low IT proficiency. Regarding the plans of digitizing public services, one may ask about how this may affect the information access to those with low computer skills. The purpose of this thesis has been to study alternative solutions on how to include novice information technology users in today’s digital development. The focus then has been to allow a user group to express their opinions within a design process regarding their user needs. It has been performed a study with a group of immigrant women who are novice information technology users, which took part in a participatory design process. The research focus has been to determine whether this particular user group can contribute in a design process, and which techniques support their participation in formulating design specifications for web sites. It has been focused on applying a triangulation of low-fidelity design methods to facilitate for the user group’s participation and digital skills. In this way they easily slipped into the role of co-designers and felt safe enough to contribute to the process without the requirement of sufficiently understanding all aspects of information technology. Through a participatory design process, the women were actively involved in developing low-fidelity web prototypes and belonging design specifications for web sites that can support novice web users. This study calls for more research in the field of adequate participatory design processes and associated methodologies, as an approach to provide physical settings where minority groups, in the digital world, can participate by expressing how they experience their position in the digitized society and which user needs they require that information technology accommodate.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleFargerike nettsider : Interaksjonsdesign med nybegynnende IT-brukereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-11-27en_US
dc.creator.authorBouyambib, Duniaen_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bouyambib, Dunia&rft.title=Fargerike nettsider&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39809
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180782en_US
dc.contributor.supervisorMaja van der Veldenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37792/2/Bouyambib.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata