Hide metadata

dc.date.accessioned2013-11-21T11:01:29Z
dc.date.available2013-11-21T11:01:29Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-06-21en_US
dc.identifier.citationPedersen, Helena Zarifa Moradkhan. Music In The Air. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37688
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en fortolkende studie av teknologibruk. Studien tar for seg hvordan brukergrensesnittet i streamingapplikasjonene er utformet og hvilke føringer grensesnittet legger på brukernes interaksjon med systemene. Studien er en del av forskningsprosjektet Sky & Scene. Gjennom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder tar oppgaven for seg hvordan brukerne interagerer med spillelister, hvordan de søker og hvordan de spiller musikk offline. I tillegg studeres deling via sosiale medier, og hvordan brukerne forholder seg til koblingen mellom streamingapplikasjonen og de integrerte sosiale tjenestene. For å belyse disse spørsmålene har jeg utført en empirisk undersøkelse om bruk av musikktjenestene Spotify og WiMP for mobil. De spesifikke metodene som er benyttet er cultural probes, der seks informanter har loggført sin bruk, og en spørreundersøkelse som har blitt distribuert via sosiale medier. Utviklingen av den bærbare musikkteknologien har gjort musikk tilgjengelig overalt. Streamingtjenestene Spotify og WiMP tilbyr sine lyttere over 20 millioner låter, hvor som helst og når som helst. Undersøkelser viser at den mobile plattformen gikk forbi desktop i antall streames hos WiMP i 2012, og salget av digital musikk i Norge har for lengst gått forbi salg av fysiske formater. Denne oppgaven omhandler Spotify og WiMP på mobil – trådløst og portabelt – in the air. Mange lytter ukentlig til musikk som streames fra Internett, og deres interaksjon med streamingtjenestene på mobil er temaet for denne oppgaven.nor
dc.description.abstractThis thesis is an interpretive study of technology use. The study examines how the user interface in streaming applications is designed, and how it affects the user interaction. This study is a part of the research project Clouds & Concerts. With the use of qualitative and quantitative research methods, I look at how the users interact with playlists, how they search and how the play offline music. In addition, the use of social media and how the users relate to the link between the streaming application and social media is examined. To elucidate these questions, I conducted an empirical study on the use of Spotify and WiMP as streaming services. The specific methods used are cultural probes, where six users have recorded their use, and a survey that was distributed through social media. The development of portable music technology has made music available anywhere. Streaming services like Spotify and WiMP offers over 20 million songs anywhere, anytime. Studies show that the mobile platform passed desktop in number of streams in WiMP in 2012, and sales of digital music in Norway has passed sales of physical formats. This thesis concerns Spotify and WiMP on mobile – wireless and portable – in the air. There are a lot of people listening to streamed music, and their interaction with mobile streaming services is the primary focus in this thesis.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusic In The Air : en studie av streamingtjenestene Spotify og WiMP på mobilen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-11-14en_US
dc.creator.authorPedersen, Helena Zarifa Moradkhanen_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pedersen, Helena Zarifa Moradkhan&rft.title=Music In The Air&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-39688
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo183200en_US
dc.contributor.supervisorJo Herstaden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37688/4/Pedersen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata