Abstract
Oppgavens tema er en fortolkning av reformasjonens bilder, her knyttet opp mot ett spesielt verk – altertavlen i St. Wolfgangs-Kirche i tidligere Øst-Tyskland. Schneeberg Alteret hevdes å være den første reformatoriske altertavlen – til tross for at formen er katolsk – et triptyk med donatorportretter. Hovedmotivets meningsinnhold – ikonologien – er en visualiseringen av Martin Luthers lære om frelse gjennom tro alene. Kunstneren er Lucas Cranach d.e. og hans verksted. Altertavlen ble bestilt av kurfyrste Johan Fredrik den edelmodige, og ferdigstilt i 1539. Luther og hans doktriner vil være med på å forklare den utviklingen som fant sted innenfor protestantisk religiøs kunst mellom 1520 og 1530. Mitt bidrag vil være et historiografisk utredningsarbeid om teori og metode som baserer seg på andres forskning om samme verk og kunstner. Det vil ikke være min oppgave å vurdere om den enkelte forskers forklaring er riktig eller feil, selv om Luthers tekster og teologien nødvendigvis danner forhistorien. Oppgavens mål vil være å kaste lys over og diskutere ulike problemstillinger med forskerne Thulin, Koerner og Nobles teorier som bakteppe. Hvordan kan tekstene settes inn i en faghistorisk sammenheng, og de ulike ståstedene føres tilbake til forskertradisjon, miljø og metodebruk? Avslutningsvis lufter jeg noen tanker om muligheten for at altertavlen både kan ha vært et politisk tiltak for å styrke fyrstefamiliens makt – og samtidig en reformatorisk trosbekjennelse. Det spørsmålet bringer inn en ny måte å se verket på – oppdraget av altertavlen sett som løsningen på et konkret problem.