Hide metadata

dc.date.accessioned2014-02-13T12:20:20Z
dc.date.available2014-02-13T12:20:20Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-06en_US
dc.identifier.citationSveinall, Gerd. Fra asyl til museum. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37359
dc.description.abstractUtgangspunktet for ”Fra asyl til museum” er de kunstneriske arbeidene til Adolf Wölfli som var pasient ved Waldau asylet i Bern i perioden 1895 til sin død i 1930. I løpet av denne perioden produserte han over 25000 sider med tegninger, tekst, collager og noter. Denne oppgaven tar for seg hvordan kunstinstitusjonene, frem til i dag, har forholdt seg til Adolf Wölflis kunst og annen kunst produsert i psykiatriske institusjoner i første del av det 20. århundre. Hvor og i hvilke sammenhenger er denne kunsten blitt stilt ut? Hvilke skiftende posisjoner har denne kunsten hatt frem til i dag? Hva slags påvirkning har denne kunsten eventuelt hatt på moderne og postmoderne kunst? Metoden i dette prosjektet er en undersøkelse av tekster i et hundre års langt tidsperspektiv: bøker, artikler, utstillingskataloger og nett-basert informasjon relatert til tema. Første del tar for seg tidsrommet fra 1921, da psykiateren Morgenthaler utgir Ein Geisteskranker als Künstler: Adolf Wölfli, til avslutningen av 2. verdenskrig. Annen del har fokus på Jean Dubuffets art brut prosjekt som bringer inn en ny tolkning av pasientkunsten. Wölfli og andre pasientkunstere presenteres i denne perioden også for et stadig større publikum, både i tysk-, engelsk- og franskspråklige områder. Tredje del begynner i året 1972, da begrepet outsider art lanseres i Storbritannia, Wölflis kunst presenteres for et internasjonalt publikum på Dokumenta 5 i Kassel og stilles ut i Skandinavia. I denne perioden foregår det en estetisering og kommersialisering av outsiderkunsten. Asylkunsten har hatt innflytelse langt utenfor de psykiatriske institusjonene, men denne innflytelsen har trolig vært underkommunisert i kunsthistorien. Har mennesker med psykiske lidelser spesielle kunstneriske forutsetninger og er ”psykotisk kunst” en egen kategori? Det viser seg at Wölflis billedmateriale også har vokst utover det rent visuelle – som utgangspunkt for musikk og konserter, litteratur og performance. Stikkord: Adolf Wölfli, galskap, psykotisk kunst, art brut, outsider artnor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra asyl til museumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-02-11en_US
dc.creator.authorSveinall, Gerden_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sveinall, Gerd&rft.title=Fra asyl til museum&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38846
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo179981en_US
dc.contributor.supervisorØivind Lorentz Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37359/6/MASTERxutenxbilderx15.05.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata