Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-24T10:11:41Z
dc.date.available2018-10-18T22:30:41Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-04-23en_US
dc.identifier.citationSyversen, Lene. "Han har blitt et mer levende barn". Hovedoppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37351
dc.description.abstract"Han har blitt et mer levende barn". En kvalitativ studie av perspektiver på barn og deres utvikling hos saksbehandlere i barnevernet. Bakgrunn: Utviklingspsykologi anses som en sentral kunnskapsleverandør i barnevernet (Backe-Hansen, 2004; Havik, 2004). Samtidig vil ulike modeller og teorier innen det utviklingspsykologiske fagfeltet lede oppmerksomhet mot ulike forhold ved et barn og dets omsorgssituasjon. På bakgrunn av dette ble følgende forskningsspørsmålet formulert: Hvilke perspektiver på barn og utvikling fremkommer i fortellingen om plasseringen? Metode: Dette er en kvalitativ delstudie basert på foreliggende datamaterialet fra forskningsprosjektet Plasseringer i regi av barnevernet (Plasseringsstudien) ved Enhet for kognitiv utviklingspsykologi (EKUP), Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Delstudien er basert på 12 utvalgte intervjuer med saksbehandlere i barnevernet, der intervjuene er sentrert rundt en gjennomført plassering av et barn. Forskningsspørsmålet ble belyst ved bruk av tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006), og med et diskursanalytisk perspektiv (Malterud, 2011). Resultat: Gjennom arbeidet med materialet fremkom det fire perspektiver på barn og deres utvikling, som ble kalt Barnet som behovsvesen, Barnet som ubeskrevet, Barnet som kontekstualisert og Barnet som vanskelig å forstå. Hvert perspektiv rommet bredde og variasjon. Denne variasjonen gjaldt hva som ble vektlagt, så vel som hvordan det ble fortalt om barna og deres situasjon. Diskusjon: De fire perspektivene og den variasjonen som fremkom innen disse, aktualiserte ulike diskusjonstemaer. Sentrale temaer var barns deltakelse versus beskyttelse, utfordringer knyttet til vurderingen av barns beste, og kunnskapsgrunnlag og kompetanse i barnevernet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Han har blitt et mer levende barn" : En kvalitativ studie av perspektiver på barn og deres utvikling hos saksbehandlere i barneverneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-10-18en_US
dc.creator.authorSyversen, Leneen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Syversen, Lene&rft.title="Han har blitt et mer levende barn"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38841
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo178746en_US
dc.contributor.supervisorAnnika Melinder og Gunn Astrid Baugeruden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37351/1/Hovedoppgave.Syversen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata