dc.date.accessioned | 2013-10-24T10:11:41Z | |
dc.date.available | 2018-10-18T22:30:41Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.date.submitted | 2013-04-23 | en_US |
dc.identifier.citation | Syversen, Lene. "Han har blitt et mer levende barn". Hovedoppgave, University of Oslo, 2013 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/37351 | |
dc.description.abstract | "Han har blitt et mer levende barn". En kvalitativ studie av perspektiver på barn og deres utvikling hos saksbehandlere i barnevernet.
Bakgrunn: Utviklingspsykologi anses som en sentral kunnskapsleverandør i barnevernet (Backe-Hansen, 2004; Havik, 2004). Samtidig vil ulike modeller og teorier innen det utviklingspsykologiske fagfeltet lede oppmerksomhet mot ulike forhold ved et barn og dets omsorgssituasjon. På bakgrunn av dette ble følgende forskningsspørsmålet formulert: Hvilke perspektiver på barn og utvikling fremkommer i fortellingen om plasseringen?
Metode: Dette er en kvalitativ delstudie basert på foreliggende datamaterialet fra forskningsprosjektet Plasseringer i regi av barnevernet (Plasseringsstudien) ved Enhet for kognitiv utviklingspsykologi (EKUP), Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Delstudien er basert på 12 utvalgte intervjuer med saksbehandlere i barnevernet, der intervjuene er sentrert rundt en gjennomført plassering av et barn. Forskningsspørsmålet ble belyst ved bruk av tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006), og med et diskursanalytisk perspektiv (Malterud, 2011).
Resultat: Gjennom arbeidet med materialet fremkom det fire perspektiver på barn og deres utvikling, som ble kalt Barnet som behovsvesen, Barnet som ubeskrevet, Barnet som kontekstualisert og Barnet som vanskelig å forstå. Hvert perspektiv rommet bredde og variasjon. Denne variasjonen gjaldt hva som ble vektlagt, så vel som hvordan det ble fortalt om barna og deres situasjon.
Diskusjon: De fire perspektivene og den variasjonen som fremkom innen disse, aktualiserte ulike diskusjonstemaer. Sentrale temaer var barns deltakelse versus beskyttelse, utfordringer knyttet til vurderingen av barns beste, og kunnskapsgrunnlag og kompetanse i barnevernet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | "Han har blitt et mer levende barn" : En kvalitativ studie av perspektiver på barn og deres utvikling hos saksbehandlere i barnevernet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-10-18 | en_US |
dc.creator.author | Syversen, Lene | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::260 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Syversen, Lene&rft.title="Han har blitt et mer levende barn"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-38841 | |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 178746 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Annika Melinder og Gunn Astrid Baugerud | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37351/1/Hovedoppgave.Syversen.pdf | |