Abstract
Hvilke problemer er det ungdommer med minoritetsbakgrunn kommer med og søker hjelp for? På hvilken måte kan det oppleves som en utfordring å jobbe med minoritetsungdommer, og hvordan forholder psykologer seg til det? Dette er forskningsspørsmålene i denne oppgaven. For å utforske disse spørsmålene har vi valgt å snakke med de som har egne erfaringer å bygge på, nemlig psykologer i BUP-systemet, som har erfaring fra terapi med ungdom med innvandrerbakgrunn. Arbeidet er et selvstendig forskningsprosjekt og forfatterne har samlet data på egenhånd.
Utvalget vårt består av tolv intervjuer med psykologer fra ulike barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker i Oslo og Akershus. Intervjuene var semistrukturerte og vi la opp til at samtalen tok utgangspunkt i en konkret sak de hadde jobbet med, der de hadde hatt en minoritetsungdom i terapi.
I resultatpresentasjonen tar vi først opp de utfordringene ungdommene opplever, slik psykologene snakket om dem. Følgende sentrale temaer blir trukket fram: 1) Å leve i to kulturer, 2) foreldres forventninger knyttet til skole/utdanning, 3) ansvar minoritetsungdommer kan få eller påtar seg, 4) nærhet i relasjonen til foreldrene og 5) rasisme/ekskludering/diskriminering. Videre kan utfordringer i terapirommet framstilles ved hjelp av tre sentrale spørsmål: 1) Hvem skal delta i terapien? 2) Hva skal målet for terapien være? og 3) Kan en psykolog med majoritetsbakgrunn kan være en god terapeut for en klient med minoritetsbakgrunn? Det som ut fra våre analyser fremstår som hovedløsning for psykologene, er å ha en åpen og utforskende holdning. Videre viser analysen at det som får liten plass i terapirommet, er ungdommenes møte med majoritetssamfunnet. Vi diskuterer dette i lys av annen samfunnsvitenskapelig forskning, som gir dette en sentral plass i forståelsen av hvordan det er å være innvandrerungdom i dagens Norge. Studien konkluderer med at det trengs mer kunnskap rundt minoritetsungdom i terapi, ikke minst hvordan de selv opplever det, og generelt om kultur i psykologien.