Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-24T10:00:47Z
dc.date.available2013-10-24T10:00:47Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-03-04en_US
dc.identifier.citationRaaum, Nora. Hvor ser brukeren? En analyse av eye tracking-data fra bruk av Skatteetatens nettsider. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37338
dc.description.abstractEye tracking kan oversettes til blikksporing på norsk, og er en teknologi som sporer menneskets øyebevegelser, og til enhver tid vet akkurat hvor mennesket som blir sporet ser. Hensikten med denne oppgaven var å se på øyebevegelsene til brukere som utførte oppgaver på Skatteetatens nettsider. Basert på opptak av blikket ønsket man å finne ut om det var mulig å se forskjellige mønster hos personer med bakgrunn fra fagfeltet interaksjonsdesign og personer uten slik bakgrunn. Testdeltakerene bakgrunn ble bestemt etter egenopplyst erfaring fra interaksjonsdesign, webdesign, eller brukervennlighet på nett – i studier eller arbeid. Det var også ønskelig å reflektere rundt teknologien eye tracking. For å kunne observere brukerenes blikkmønster ble eye tracking-teknologi benyttet, en eye tracker kalt Tobii T60XL. Det ble utført et eksperimentelt forsøk under kontrollerte forhold på en lab i Skatteetatens lokaler i Oslo. 13 testdeltakere utførte oppgaver på Skatteetatens nettsider mens eye tracking-utstyret gjorde opptak av deres øyebevegelser. Opptakene ble senere bearbeidet i programvaren Tobii Studio. Det ble ved hjelp av programvaren hentet ut visuell data og statistikk fra syv av oppgavene, samt at opptakene ble manuelt gjennomgått av testleder. Dette var grunnlaget for analysen. I analysen ble det sett på hvordan de forskjellige testdeltakerene løste oppgaven, hvilke områder av skjermen de fokuserte på og hvor lenge, samt at de to gruppene av brukere ble sammenliknet. Resultatene fra denne studien kan gi ytterligere innsikt i forskjell mellom utvikler og vanlig databruker. Videre kan resultatene gi interessant innsikt i bruk av offentlige nettsteder som inneholder mye informasjon. Studien kan til slutt være relevant og interessant for alle som jobber med eye tracking, og kanskje spesielt for de som vurderer å bruke denne teknologien i forskningsprosjekter eller bruksundersøkelser.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvor ser brukeren? En analyse av eye tracking-data fra bruk av Skatteetatens nettsideren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-10-23en_US
dc.creator.authorRaaum, Noraen_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Raaum, Nora&rft.title=Hvor ser brukeren? En analyse av eye tracking-data fra bruk av Skatteetatens nettsider&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38826
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo176981en_US
dc.contributor.supervisorAlma Leora Culén og Guri Birgitte Verneen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37338/1/Raaum_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata