Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-17T12:13:00Z
dc.date.available2013-10-17T12:13:00Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-11en_US
dc.identifier.citationRådahl, Anne Marthe. Den reflekterende skrivehandlingen:. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37290
dc.description.abstractSiktemålet med denne hovedoppgaven har vært å få innsikt i hvordan elever skriver innenfor den reflekterende skrivehandlingen, og materialet består av fire elevtekster fra piloteringen av Utvalgsprøvene. Oppgaveteksten lød slik: 'Skriv en tekst der du reflekterer over hva du kan bidra med for å redusere energiforbruket i familien din og hvordan det vil påvirke hverdagen din'. Tekstene i materialet er vurdert til å være svært gode, og den sammenheng har målet vært å finne ut av hva som kjennetegner disse gode tekstene innenfor vurderingsområdene innhold og språkbruk. Bakgrunnen for studien er skolens fokus på skriving som grunnleggende ferdighet og testingen av skrivekompetansen i skolen. I den forbindelse plasserer studien seg innenfor rammen av forskningsprosjektene Normprosjektet og Utvalgsprøveprosjektet. Denne oppgaven kan dermed forhåpentligvis leses på to ulike måter; i lys av prosjektene, eller som en enkeltstående analyse av svært gode elevtekster. Det teoretiske grunnlaget for studien er den systemisk-funksjonelle grammatikken, og vurderingsområdene er operasjonalisert gjennom registerbegrepet, og mer spesifikt registervariablene felt og relasjon. Innfallsvinkelen er valgt med tanke på hvordan prøvekonstruktet er utformet. Prøven skal kartlegge hvordan elevene skriver innenfor den reflekterende skrivehandlingen, relatert til en miljødiskurs som indirekte inviterer til å ta i bruk fagkunnskap fra skolefagene naturfag, samfunnsfag og RLE. Det foreligger ingen ytterligere presisering av hvordan elevene skal løse forholdet mellom refleksjon knyttet til det personlige og bruk av fagkunnskap. Om elevene velger å ta utgangspunkt i seg selv og hverdagen sin, eller de om fokuserer mer på de faglige aspektene ved oppgaveteksten, får antakelig store konsekvenser for språkbruken og registeret i tekstene, og det er dette denne studien har ønsket å få innsikt i. Resultatene viser at det er stor variasjon i språkbruken i de ulike besvarelsene, men at variasjonen i høy grad samsvarer med det tematiske innholdet i tekstene. Det vil si at de tekstene som omhandler personlige og nære temaer, har et mer hverdagslig og enklere språk enn de tekstene hvor det er anvendt kunnskap fra skolefagene. Med andre ord indikerer dette at elevene klarer å velge et register som er relevant i skrivesituasjonen, men som et resultat av at de har valgt forskjellige tilnærminger til oppgaven, er det ulike registre som kommer til uttrykk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen reflekterende skrivehandlingen: : En tekstanalyse av registeret i fire høyt vurderte elevteksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-10-15en_US
dc.creator.authorRådahl, Anne Martheen_US
dc.date.embargoenddate3013-12-06
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rådahl, Anne Marthe&rft.title=Den reflekterende skrivehandlingen:&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38778
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180281en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Bergeen_US
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37290/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata